چکیده:
قدرت رسانهها در ساماندهی و کنترل افکار عمومی جهان و تأثیرگذاری بر سیاست، فرهنگ و افکار ملتها آنچنان اهمیت یافته که گفته میشود در حال حاضر، هیچ قدرتی در دنیای امروز بالاتر از قدرت رسانه که شکلدهنده افکار عمومی میباشد، نیست. پژوهشحاضرباهدف بررسی نقش رسانه مجازی در توسعه بازارچههای مرزی استان آذربایجان غربی به انجام رسید. پژوهش ازنظر هدف کاربردی، ازلحاظ روش توصیفی- پیمایشی است. گردآوری آمار و اطلاعات بهصورت میدانی و از طریق پرسشنامه جمعآوری گردیده است. جامعه آماری این تحقیق کلیه کارشناسان آگاه به موضوع تحقیق در پلیس فتا، مرزبانی، گمرک و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان آذربایجان غربی و به تعداد 94 نفر بوده که 75 نفر از کارشناسان متخصص در موضوع، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندیشده انتخاب گردیدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSSویرایش 22 و آزمون آماری تی- تک نمونهای استفاده شد. یافتهها نشان میدهد که هر چهار مؤلفه تحقیق 1- آگاهسازی از طریق رسانه مجازی،2- رونق گردشگری در مناطق مرزی از طریق رسانه مجازی، 3- مشارکت اجتماعی از طریق رسانه مجازی، 4- اعتمادسازی از طریق رسانه مجازی با اطمینان 99 درصد در توسعه بازارچههای مرزی در استان آذربایجان غربی نقش دارند. نتایج نشان میدهد که آگاهسازی از طریق رسانه مجازی دارای بیشترین و اعتمادسازی از طریق رسانه مجازی دارای کمترین نقش در توسعه و رونق بازارچههای مرزی میباشند
The power of the media in organizing and controlling world public opinion and influencing the politics, culture and thoughts of nations has become so important that it is said that at present, no power in the world today is higher than the power of the media that shapes public opinion. The present study was conducted to investigate the role of virtual media in the development of border markets in West Azerbaijan Province. The research is applied in terms of descriptive-survey method. Statistics and information were collected in the field and through a questionnaire. The statistical population of this study was all experts aware of the subject of research in FATA police, border, customs and the General Directorate of Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts of West Azerbaijan Province and 94 people, 75 of whom are experts in the field, using random sampling method. Classified were selected. Data were analyzed using SPSS software version 22 and one-sample t-test. Findings show that all four components of research: 1- Awareness through virtual media, 2- Prosperity of tourism in border areas through virtual media, 3- Social participation through virtual media, 4- Building trust through virtual media with 99% confidence in development Border markets are involved in the province of West Azerbaijan. The results show that awareness through virtual media has the most and confidence building through virtual media has the least role in the development and prosperity of cross-border markets.
خلاصه ماشینی:
يافته هـا نشـان مـيدهـد کـه هـر چهـار مؤلفـه تحقيـق ١- آگـاه سـازي از طريـق رسـانه مجازي،٢- رونق گردشگري در مناطق مرزي از طريق رسانه مجازي، ٣- مشارکت اجتماعي از طريق رسانه مجازي، ٤- اعتمادسازي از طريق رسانه مجازي با اطمينان ٩٩ درصد در توسعه بازارچه هاي مرزي در استان آذربايجان غربي نقش دارند.
لذا با توجه به مسـائل موجـود و رشـد قـارچ گونـه بهـره بـرداري از فضاي مجازي در بـين تمـامي اقشـار جامعـه و وجـود ارتبـاط بـين رسـانه مجـازي و توسـعه بازارچه هاي مرزي با بهره گيري از ابعاد توسعه از طريق اين رسانه نوين ، پـژوهش حاضـر در صدد پاسخ به سؤال زير هست : رسانه مجازي تا چه اندازه مي تواند در توسعه بازارچه هـاي مـرزي اسـتان آذربايجـان غربـي نقش داشته باشد؟ مباني نظري رسانه مجازي هرچند رسانه هاي مجازي هنوز تعريف مشخصي در کشور ندارند، امـا بـه عقيـده برخـي از کارشناسان ، امروز مفهوم رسانه در حوزه فـن آوري اطلاعـات و ارتباطـات بـا گذشـته فـرق کرده است و در کنار نرم افزارهاي چندرسانه اي به عنوان يکي از اشکال و چه بسـا مهـم تـرين شکل رسانه در اين حوزه شناخته ميشـوند و بايـد نمايشـگاهي ماننـد نمايشـگاه رسـانه هـاي ديجيتال را بـا توجـه بـه محصـولات ارائـه شـده در آن ، نمايشـگاه نـرم افـزار نـام مـينهادنـد (قرباني،١٣٩٦: ١١٠).