چکیده:
هدف از انجام این پژوهش تعیین رابطه دورههای آموزش ضمنخدمت و توانمندسازی شغلی معلمان تربیتبدنی استان مرکزی بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، از ﻧﻮع ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ- همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان تربیتبدنی شاغل در آموزش و پرورش استان مرکزی (499 نفر) بودند که از بین آنها 217 نفر به شیوه در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای وضعیت آموزش ضمن خدمت معلمان مبتنی بر الگوی سیپ و توانمندسازی شغلی معلمان مارتین (2001) استفاده شد. برای تحلیل دادههای پژوهش از آزمون t تکمتغیره و تحلیل رگرسیون با نرمافزار SPSS نسخه 16 استفاده شد. نتایج پژوهش، نشانداد که نمرات متغیرهای آموزش ضمن خدمت و توانمندسازی شغلی معلمان تربیت بدنی بالاتر از میانگین است. همچنین، نتایج پژوهش نشانداد که بین آموزش ضمنخدمت و توانمندسازی شغلی معلمان تربیتبدنی همبستگی وجود دارد. بعلاوه، دورههای آموزش ضمن خدمت توانستهاند توانمندسازی شغلی آنها را پیشبینی کنند. در این رابطه، مؤلفههای فرایند و برونداد دورهها و خردهمقیاسهای مدیریت، نتایج، اهداف و مدرسان دورهها نقش بیشتری در توانمندسازی شغلی معلمان تربیت بدنی داشتند. آموزشهای ضمنخدمت میتواند باعث توانمندسازی شغلی معلمان تربیت بدنی شود. از این رو، پیشنهاد میشود که دورههای آموزش ضمنخدمت با تأکید بر مؤلفهها و خردهمقیاسهای مذکور و تلاش برای بهبود وضعیت سایر خردهمقیاسها برای معلمان تربیتبدنی استان برگزار شود.
The purpose of this study was to determine relationship between in-service training courses and job empowerment of physical education teachers in Markazi province. This is an applied research with a descriptive- correlational design. The statistical population of the study included all physical education teachers who working in Markazi province (N = 499) from among whom 217 teachers were selected as the statistical sample based on available quota method. To collect the data, In-Service Training Teacher Education Questionnaire which is based on the SIPP model and Teacher Job Empowerment by Martin (2001) were used. To analyze the data, T-test and regression analysis were used using SPSS software version 16. The results showed that the scores of in-service training and job empowerment of physical education teachers are higher than the mean. Also, the results showed that there is a correlation between in-service training and job empowerment of physical education teachers. In addition, in-service training courses could significantly predict the job empowerment. In this regard, process and outputs components and the management, outcomes, objectives and course instructor’s subscales had a greater role on the job empowerment of physical education teachers. In-service training can empower physical education teachers. Therefore, it is suggested that in-service training courses be held with emphasis on the mentioned components and subscales and efforts to improve the status of other subscales for physical education teachers in the province.