چکیده:
افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانی است که بروز آن با نشانههای شناختی، هیجانی، رفتاری و فیزیولوژیک همراه است. این اختلال سیری نسبتا مزمن دارد و درصد قابل توجهی از مبتلایان معمولا با بازگشت و عودهای مکرر این بیماری مواجه میشوند. در سالهای اخیر رابطه سبک زندگی و بیماریهای مختلف جسمی و روانی به ویژه بیماریهای مزمن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش سبک زندگی بر نشانههای شناختی، هیجانی و رفتاری افراد مبتلا به افسردگی اساسی بود. برای این منظور، طی یک مطالعه تجربی تکموردی از نوع خطوط پایه چندگانه با سه بیمار مبتلا به افسردگی عمده که از طریق نمونهگیری هدفمند از بین افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی مراجعهکننده به مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی شهر تهران انتخاب و از نظر افسردگی مورد آزمون قرار گرفتند. ترسیم دیداری، محاسبه درصد بهبودی و اندازه اثر نشان داد که تاثیر آموزش سبک زندگی در کاهش علایم و نشانههای شناختی، هیجانی و رفتاری در افراد افسرده از نظر بالینی معنا دار است. به نظر میرسد آموزش سبک زندگی در کاهش علایم و نشانههای شناختی، هیجانی و رفتاری اختلال افسردگی عمده از کارایی لازم برخوردار است.
Depression is one of the most common mental disorders among men and women, which is associated with cognitive, emotional, behavioral and physiologic symptoms. This disorder is relatively chronic and a significant percentage of people who suffer from this disorder experience frequent recurrence. Research about the impact of lifestyle on both the physical and mental illnesses, particularly chronic illnesses, has been considered in the contemporary age. The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of lifestyle training on cognitive, emotional and behavioral symptoms in people who suffer from major depression. In order to this, an experimental and single case study with multiple baselines with three patients with major depressive disorder who were selected by using purposive method was implemented. The sample of study was chosen from people with major depression who refer to the counseling and psychological services centers in Tehran. Visuals inspection, improvement percentage and effect size showed that lifestyle training is clinically efficient on the reduction of cognitive, emotional and behavioral symptoms in people who suffer from depression. Lifestyle training has appropriate efficacy in the reduction of cognitive, emotional and behavioral symptoms.
خلاصه ماشینی:
ترسيم ديداري ، محاسبه درصد بهبودي و اندازه اثر نشان داد که تاثير آموزش سبک زندگي در کاهش علايم و نشانه هاي شناختي ، هيجاني و رفتاري در افراد افسرده از نظر باليني معنا دار است .
به نظر ميرسد آموزش سبک زندگي در کاهش علايم و نشانه هاي شناختي ، هيجاني و رفتاري اختلال افسردگي عمده از کارايي لازم برخوردار است .
با عنايت به اين موارد، پژوهش حاضر به دنبال يافتن پاسخي براي اين سوال است که آيا آموزش سبک زندگي ميتواند بر علائم و نشانه هاي شناختي، هيجاني و رفتاري اين افراد مبتلا به افسردگي عمده تاثير داشته باشد؟ روش اين پژوهش از نظر هدف کاربردي و از حيث جمع آوري داده ها تجربي است و در چارچوب يک مطالعه تک موردي از نوع خطوط پايه چندگانه با آزمودني هاي متفاوت انجام شده است .
برنامه اجرايي آموزش سبک زندگي (رجوع شود به تصویر صفحه) براي بررسي اثربخشي آموزش سبک زندگي بر علايم و نشانه هاي شناختي، هيجاني و رفتاري افراد مبتلا به افسردگي عمده از تحليل داده هاي حاصل از پژوهش و تعيين اثربخشي از تحليل نموداري و مقايسه درصد بهبودي استفاده شد.
جدول (٥) ميانگين خط پايه ، ميانگين مداخله و اندازه اثر (رجوع شود به تصویر صفحه) در نمودارهاي ١ و ٢ و ٣ نمرات سه بيمار مبتلا به افسردگي عمده در علايم ونشانه هاي شناختي، هيجاني و رفتاري افسردگي در مرحله خط پايه ، مداخله و بعد از دريافت آموزش نشان داده شده است .
اين پژوهش با هدف کلي تعيين اثربخشي آموزش سبک زندگي بر نشانه هاي افراد مبتلا به افسردگي عمده انجام شد.
International journal of environmental research and public health, 17(18), 6640.