چکیده:
یکی از مهمترین دلیل انجام این تحقیق ، آن بود که نشان دهد؛ آب را نباید صرفا به عنوان کالای مصرفی در نظر گرفت و آن را باید دارای ارزش نهادی-مادی دانست. تشخیص اینکه غیر از ارزش نهادی-مادی ، آب دارای ارزش فرهنگی-غیرمادی است می تواند برای قاعده مند کردن و فرموله کردن سیاست های آب و مدیریت آن کارامد باشد. به دلیل تاکیدی که بر بخشی از ارزش های آب می شود و غفلت های زیادی که در مدیریت منابع آب با توجه به ارزش های دیگر آن صورت می گیرد، هنوز کمبودهای عمیقی در شناخت سیستم های ارزش های متنوع آب و مدیریت منابع آب وجود دارد. .هدف مقاله، بررسی آگاهی و نگرش کارمندان ادارات و سازمان های مربوط به امور آب نسبت به غیر از ارزش نهادی-مادی آب است. برای تشخیص این امر ، تحقیق حاضر بین دو نوع ارزش نهادی-مادی و ارزش فرهنگی-غیرمادی تفاوت قایل شده است. روش بررسی کمی و توصیفی بوده و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده گردید. در این تحقیق از کارمندان ادارات آب به صورت نمونه گیری سهیمه ای پرسیده شد.نتایج به دست آمده حاکی از آن است که افتراقی بین جایگاه ارزش های فرهنگی (ارزش های فرهنگی-غیر مادی) و ارزش های نهادی-مادی(آب به عنوان یک کالای مصرفی) در بین سازمان های اداری و کارمندان آن وجود دارد. در واقع نوع جهت گیری کارمندان سازمان های آب به سمت ارزش های نهادی-مادی بوده است.
One of the most important reasons for doing this research is to show that water should not be considered as a mere commodity with an institutional-material value. On the contrary, it has a cultural-nonmaterial value that can be effective in regulating and formulating water policies and management. Due to the emphasis on one dimension of water values and neglect of the other dimensions in water resources management, there are profound shortcomings in understanding diverse water value systems and water resources management. The purpose of this research is to examine the awareness and attitude of the employees of water-related institutions and organizations and show the importance of water values. To determine this, the present study distinguishes between two types of institutional-material value and cultural-nonmaterial value. The present quantitative research uses the survey method and questionnaire to collect data. In this study, water department employees were selected using quota sampling. The results indicate that there is a distinction between the positions of cultural values (cultural-nonmaterial values) and institutional-material values (water as a consumer goods) according to the administrative organizations and their employees. In fact, the orientation of employees of water organizations was mostly towards institutional-material values.