چکیده:
با توجه به محیطهای رقابتی، تقاضا برای استعدادها رو به افزایش است. اما اکثر سازمانها در حفظ و نگهداشت استعدادها با مشکلاتی روبهرو میشوند. در این راستا وجود سیستم ارزیابی عملکرد شایستهمحور جهت حفظ و نگهداشت استعدادها یک نیاز محسوب میشود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبهبندی مولفههای ارزیابی عملکرد استعدادها انجام شده است. این تحقیق در شرکت ملی نفت ایران صورت گرفت و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که بین 223 نفر از مدیران، معاونان و کارکنان توزیع شد. نتایج نشان داد که مولفههای ارزیابی عملکرد استعدادها هم در سطح مدیریتی و هم در سطح کارشناسی، شامل شایستگیهای رهبری، تصمیمگیری و حل مسئله، ارتباطات، کار تیمی، تکنیکی و فنی، برنامهریزی و سازماندهی، مواجهه با فشار، انعطافپذیری، نوآوری و مشتریمداری میباشد که درجه اهمیت آنها برای هر دو گروه متفاوت است.
According to competitive environments; demand for talents is rising, but most organizations are struggling to maintain Talents. In this regard, the system of Competency-based performance assessment in maintaining talent is a requirement. The purpose of this paper was to identify and rank the components of the evaluation of the performance of talents. This research was carried out at the National Iranian Oil Company and the data collection tool was a questionnaire distributed among 223 managers, experts and employees. The results showed that the components of evaluation of talent performance include leadership competencies, problem solving, communication, and teamwork, technical and technical, planning and organizing, exposure to pressure, flexibility, innovation and customer orientation.