چکیده:
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تطبیقی شخصیت و رضایت شغلی بر اساس لنگرگاههای شغلی انجام شد و 505 نفر از سرپرستان، رؤسا و مدیران مناطق دهگانه و ستاد شرکت انتقال گاز ایران با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی و در دسترس، انتخاب و به پرسشنامههای شخصیتیِ پنجعاملی نئو، شاخص توصیفی شغل و لنگرگاه شغلی پاسخ دادند. یافتهها نشان داد بین مدیران با لنگرگاه شغلیِ غالبِ استقلال در مقایسه با لنگرگاه غالبِ شغلیِ تنوع، از نظر ویژگیِ شخصیتیِ وظیفهشناسی تفاوت معناداری وجود دارد و همینطور بین مدیران با لنگرگاه شغلی غالب استقلال در قیاس با لنگرگاههای خدمت، تنوع و مدیریت، از لحاظ رضایت شغلی تفاوت معناداری وجود دارد. این یافتهها، اهمیت شناسایی لنگرگاههای شغلی را نشان میدهند و میتوان دریافت برای نیل به رضایت شغلی و تناسب بیشتر شخصیت افراد با سازمان، باید نقش عوامل مهمی همچون لنگرگاههای شغلی را مورد دقت و توجه قرار داد.
Abstract
The aim of this comparative study was to conduct a study of personality and job satisfaction based on Career anchors and 505 people of supervisors and managers of 10 regions and the headquarters of the Iranian Gas Transmission Company were selected using non-random and available sampling method and answered the NEO, JDI and career anchor. The results showed that there was a significant difference between managers with the dominant career anchor of independence in comparison with the diversity in terms of conscientious personality traits. In addition, there was a significant difference between managers, in terms of job satisfaction between managers with the dominant job anchorage of independence in comparison with the anchors of service, diversity and management. These findings showed the importance of career anchor in organizations Therefore, in order to achieve job satisfaction and greater fit of individuals with the organization, the role of career anchors should be carefully considered.
خلاصه ماشینی:
مطابق با این دیدگاه ، پژوهش های گوناگونی نشان داده اند که ویژگیهای شخصیتی مدیران و کارکنان به طور قابل توجهی تعیین کننده رفتار و عملکرد فردی شاغلین در محیط کار میباشد ( ;٢٠٠٧ ,Renzl &Matzler ٢٠١٣ ,Yesil&Sozbilir ;٢٠١١ ,.
Mcmurtrey et al)، کارآفرینان (٢٠٠٦ ,Valency &Danziger ) و کارکنان پلیس (-Francis &Steele ٢٠٠٨ ,Smythe) مشاهده شده است ، هرچند در این باره که غلبه کدام لنگرگاه شغلی به رضایت شغلی بیشتری منجر میشود، نتایج متناقضی به چشم میخورد.
در مطالعات داخلی نیز پژوهش هایی صورت گرفته است ؛ برای مثال قلاوندی و همکاران در سال ١٣٨٩ نتایج پژوهش خود را منتشر کردند و رابطه بین لنگرگاه های شغلی با عملکرد شغلی و کیفیت زندگی کاری افراد را مثبت و معنادار گزارش کرده اند.
با توجه به اهمیت لنگرگاه های شغلی در تبیین رفتارهای افراد در محیط کار و همین طور بینشی که بررسی کارراهه و لنگرگاه شغلی کارکنان در مشخص نمودن مسیر شغلی آنها برای مدیران عالی سازمان ها فراهم میکند و با در نظر گرفتن این نکته که پژوهش های مختلف در این حوزه به نتایج متفاوت و بعضاً متناقضی دست یافته اند، این ضرورت احساس میشود که در خصوص این متغیر و ارتباط آن با سایر متغیرهای مهم شغلی مانند رضایت شغلی، مطالعات بیشتری صورت پذیرد.
یافته دیگرِ پژوهش حاضر عبارت از این بود که بین افرادی که لنگرگاه غالب آنها استقلال است ، در مقایسه با لنگرگاه خدمت ، تنوع و مدیریت تفاوت معناداری از نظر آماری در میزان رضایت شغلی وجود دارد.