خلاصه ماشینی:
"این موقعیت خندهدار بهترین مقدمه بر سینما کوروساوات؛ این جایگیری ناممکن فضاهای متفاوت،یکی درون دیگری،جایی است که مخاطب باید از قضاوت پرهیز کند،قضاوت در مورد اینکه کدامیک «مجنونترند»،کودک هذیانگو یا این نقاش دلباختهء نمایش نکبت انسانی در اثر هنری!؟چرا که یکی،دیگر این فقر و بیچارگی را نمیبیند(او تنها قطار و ریهای غایبش را میبیند،نگاه او به سمت درونش منحرف شده)و دیگری آن را بیش از حد میبیند(آلونکزار به یک شیء زیبا شناختی بدل میگردد).
فیلم پیام دیگری ندارد(البته نه هیچ وقت به این روشنی)مگر اینکه: (تصویرتصویر) دودسکادن «خط مستقیم طولانیترین راه برای رسیدن از یک انسان به انسان دیگر است.
در زیستن(1952)واتانابه پیر،پیش از مرگ،در قلب یک شهر بزرگ،زمین بازی درست میکند-به نوعی یک منطقه آزاد-یا حتی در فیلمهای پیش پا افتادهترش مثل سانجورو که طراحی حرکات مربوط به صحنههای مبارزه آن(میفونه تنها در مقابل همه)یادآور عبارتی است که لاکان دربارهء اپرای پکن میگوید: «این رقصها هرگز به هم برخورد نمیکنند،در فضاهای متفاوت سر میخورند و ژستهایی را به نمایش میگذارند،ژستهایی که در مبارزهء سنتیشان ارزش سلاح را دارد بدینمعناکه در نهایت میتوانند به آنها به عنوان لوازم تهدید بسنده کنند.
در سواوزالا به حدی به یک تابلوی انسان دوستانه شباهت دارد که ممکن (تصویرتصویر) است با یک چنین چیزی اشتباه گرفته شود،و من مطمئن نیستم تا چه اندازه از تکیه بر آنچه که اسا این نوع فیلمها محسوب میشود امتناع میورزد، یعنی همان رابطهء دو جانبهء انسان با دیگری(دوست یا دشمن،انسان یا حیوان) و شناخت هویت آنها."