چکیده:
هدف از این پژوهش، نقش طراحی آموزشی، بر توسعۀ حرفهای کارورزان رشته زبان و ادبیات فارسی است. برای رسیدن به مقصود، از رویکرد پژوهش کیفی و روش مطالعه موردی، با ابزار مصاحبة نیمهساختاریافته و متن گزارش کارورزان استفاده شد. نمونهگیری به روش هدفمند بود. مشارکتکنندگان، هشت نفر از دانشجویان دختر ورودی سالهای 91 و 92 مرکز آموزش عالی شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان بودند. اطلاعات بهدستآمده، پس از پیادهسازی، با روش «تحلیل محتوای مضمونی» تحلیل شدند. نتایج نشان داد طراحیهای آموزشی از نظر محتوا، در افزایش سطح کیفی محتوایی موضوعات زبانی، ادبی و نگارش، و بالابردن میزان توانایی دانشآموزان در بازشناسی مفاهیم، مؤثر بودند؛ همچنین، از لحاظ مهارتهای حرفهای، با کاربست بهینۀ شیوههای آموزشی، انتخاب رسانۀ متناسب، نوآوری در تکالیف و انگیزهبخشی در فرآیند آموزشی مناسب با موضوعات رشته، در طراحیها، بر افزایش کیفیت اجراهای آموزشی دانشجویان تأثیر گذاشتند؛ اما برای کسب شایستگی در محتوای آموزشی، در زمینۀ تلفیق محتوا و مهارتهای حرفهای، به دلیل عدم تطابق طرحها با اجراها، دانشجویان ضعفهایی در طراحی آموزشی دارند. در مجموع، پژوهش نشان میدهد کارورزان رشتة زبان و ادبیات فارسی در طراحی آموزشی باید از فرصتهای بیشتری برای آمیختن محتوا و مهارتهای حرفهای بهره ببرند؛ زیرا در بخش برنامهریزی و اجرا، نیازمند کفایت و مهارتهای بالاتری برای رسیدن به شایستگیهای حرفهای هستند.
To achieve this goal, a qualitative research method with semi-structured interview tools and internship report text was used. Sampling was targeted. The participants were eight female students entering the Shahid Bahonar Higher Education Center of Farhangian University in 91 and 92 The obtained data were analyzed by thematic content analysis method after implementationThe results showed that educational designs in terms of content, were effective in increasing the quality of content of linguistic, literary and writing subjects, and increasing the ability of students to recognize concepts; Also, in terms of professional skills, by optimally using educational methods, choosing the appropriate media, innovating assignments and motivating in the educational process appropriate to the subjects of the field, in the designs, they increased the quality of students' educational performances; But in order to gain competence in educational content, in terms of combining content and professional skills, students have weaknesses in educational design due to the inconsistency of designs with performances.. Students have weaknesses in achieving professional competence in combining professional content and skills. Overall, research shows that interns in Persian language and literature in educational design should take advantage of more opportunities to blend professional content and skills; Because in terms of planning and implementation, they need higher competencies and skills to achieve professional competencies.
خلاصه ماشینی:
از آنجا که ميزان صلاحيت ، کارآمدي، علاقه مندي، تسلط حرفه اي و تخصصي معلم ، تعيين کنندة کيفيت فرايند ياددهي – يادگيري و از مهم ترين عوامل مؤثر در رشد و توسعۀ کيفي آموزشي است ، کارورزان براي دستيابي به رشد آموزشي، بايد در جهت رسيدن به هدف برنامۀ درسي کارورزي رشتۀ زبان و ادبيات فارسي که ارتقاي شايستگيها، به ويژه ، شايستگي تربيتيموضوعي و اثربخشي تدريس در تمرين معلمي دو دورة اول و دوم متوسطه است (برنامۀ درسي زبان و ادبيات فارسي، ١٣٩٤)، گام هاي جديتري بردارند.
از آنجا که نمونه گيري در پژوهش کيفي انعطاف پذير است و اين انعطاف پذيري ناشي از ماهيت پيش بينيناپذير طرح در تحقيق کيفي است ، براي يافتن نمونۀ هدفمند که بتواند اطلاعات سودمندي در اختيار پژوهشگر قرار دهند، معيارهايي در نظر گرفته شد، از جمله داشتن بالاترين نمرة دانشجويان در کارورزي، علاقه مند و باانگيزه بودن در تمرين هاي معلمي، کامل بودن گزارش هاي کارورزي، به کارگيري حداکثر دستورالعمل هاي آموزشي کارورزي در تمام مباحث و توانا در همکاري با پژوهشگر، براين اساس ، دانشجويان دختر ورودي سال هاي ٩١و٩٢ مرکز آموزش عالي شهيد باهنر دانشگاه فرهنگيان تهران در رشتۀ زبان و ادبيات فارسي، از آن جهت که با هدايت پژوهشگر، چهار دورة کارورزي را گذرانده بودند، به طور هدفمند به عنوان نمونۀ آماري منابع اطلاع رسان ، انتخاب شدند.