چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی بهکارگیری استراتژی تجزیه و تحلیل دادههای بزرگ و اینترنت اشیاء جهت کسب مزیت رقابتی پایدار در سازمانهای دولتی با در نظر گرفتن قابلیتهای تجزیه و تحلیل دادههای بزرگ است. این مطالعه به صورت یک پژوهش میان رشتها است که ضمن معرفی قابلیتهای تجزیه و تحلیل دادههای بزرگ و اینترنت اشیاء، کیفیت داده را بهعنوان یک استراتژی جهت کسب مزیت رقابتی ارزیابی میکند. این پژوهش از نظر مبانی فلسفی پژوهش، مبتنی بر پارادایم اثباتگرایی، از نظر رویکرد پژوهش کمی، از نظر استراتژی پژوهش جزء پژوهشهای پیمایشی است. در گردآوری دادهها از منابع کتابخانهای و میدانی استفاده استفاده شد. جامعه آماری پژوهش نامحدود و نمونه آماری این پژوهش شامل 384 نفر از مدیران و متخصصان بوده و روش نمونهگیری به صورت تصادفی و در دسترس است که با استفاده از جدول مورگان از جامعه آماری پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها در این پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است که روایی آن به صورت روایی محتوا توسط خبرگان و با بهرهگیری از نرمافزار اس.پی.اس.اس مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تأیید شده است. همچنین شاخصهای برازندگی و تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار آموس بررسی شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد، کیفیت دادهها باید بهعنوان بخشی از استراتژی جهت ایجاد ارزش برای سازمانها دولتی تبدیل شود. همچنین قابلیت تحلیل دادههای بزرگ بهطور مثبت رابطه بین کیفیت داده و مزیت رقابتی را میانجیگری میکند. از سوی دیگر عملکرد استراتژیک و مدیریت مالی بر مزیت رقابتی اثر مثبت و معنیداری دارند.
The purpose of this study is to investigate the application of big data and IoT analysis strategies to gain a sustainable competitive advantage in public organizations by considering the capabilities of big data analysis. This study evaluates data quality as a strategy for gaining a competitive advantage as interdisciplinary research while introducing the capabilities of big data analysis and the Internet of Things. In terms of philosophical foundations of research, this research is based on the paradigm of positivism, in terms of research approach, is quantitative, and in terms of research strategy, is part of survey research. Library and field resources were used in data collection. The statistical population of the research is unlimited and the statistical sample of this research includes 384 managers and specialists using random and convenience sampling methods from the statistical population of the research applying the Morgan table. To collect data in this study, a questionnaire was used, the validity of which was confirmed by experts as content validity using SPSS software, and its reliability was confirmed using Cronbach's alpha coefficient. Also, fit indices and path analysis were evaluated using AMOS software. Research findings show that data quality should become part of the strategy to create value for government organizations. The ability to analyze big data also positively mediates the relationship between data quality and competitive advantage. On the other hand, strategic performance and financial management have a positive and significant effect on competitive advantage.