چکیده:
سابقه و هدف: یکی از عوامل موثر در یادگیری و آموزش موثر و مناسب آن آشنایی معلمان و معلمان با نظریه های یادگیری و
کاربرد آن در آموزش است. هدف از این پژوهش مروری بر نظریه های مهم یادگیری شامل رفتارگرایی، شناخت گرایی و
سازنده گرایی و کاربرد آنها در آموزش بوده است.
مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به پیشنهادات کاربردی پرداخته
شده است. روش تحقیق حاضر توصیفی به شیوه مطالعه مروری در مطالب و اسناد موجود بوده و روش گردآوری اطلاعات آن،
کتابخانه ای است. بدین صورت که از منابع کتابخانه ای نظیر: کتاب، مقاله، منابع خارجی و... و آموخته های محقق استفاده
شده است.
یافتهها: از نظر این پژوهش رویکردهای آموزشی یعنی رفتارگرایی، شناخت گرایی، فراشناخت گرایی و ساختن گرایی از نظریه
های مهم یادگیری محسوب می شوند. نظریه های یادگیری مناسب ترین راهبردها، ابزارها و روشها را برای موقعیت های
متفاوت یادگیری تعیین می کنند. توجه و استفاده از هریک از آنها به مدرس ونگرش های وی، شرایط یادگیری، خصوصیات
فراگیران و اهداف آموزشی بستگی دارد.
نتیجه گیری: از مباحث ایراد شده نتیجه گرفته می شود که هریک از این نظریات بر نوع خاصی از یادگیری تاکید می کند. در
آموزش و یادگیری، رفتارگرایی در آموزش مفاهیم و مهارتها در ارتباط با بازی های رایانه ای و شبیه سازی های رایانه ای
شناخت گرایی در ارتباط با استفاده از پیش سازمان دهنده، نقشه مفهومی و فراشناخت گرایی در ارتباط با یادگیری اجتماعی و
ساختن گرایی در ارتباط با روش های یادگیری فراگیر محور اموزش مبتنی بر حل مسئله و یادگیری موقعیتی کاربرد دارد.
خلاصه ماشینی:
هدف از اين پژوهش مروري بر نظريه هاي مهم يادگيري شامل رفتارگرايي، شناخت گرايي و سازنده گرايي و کاربرد آن ها در آموزش بوده است .
در اين مقالـه کـه بـه روش مطالعـه اسـنادي صـورت گرفته ، سعي شده تا نظريه هاي يادگيري در آموزش را بررسي نمايد.
از آن پـس ، بـه جـز 1 learner 2 reinforce 3 learning 4 behavioral potentiality 46 دوره ٨، شماره ١، بهار ١٤٠١، صفحات ٤٥-٥٢ ظرفيت هاي غريزي و طبيعي نظير رشد و نمو و بازتاب ها، آنچه شخصيت او را ميسازد، حاصـل يـادگيري اوسـت .
بنابراين بر اساس اين رويکرد معلمان در مدارس بايد ابتدا دانش آموزان را بـه روش دريافـت ،پردازش ، نگهداري و انتقال درست اطلاعات فراخوانند و سپس آنها را ترغيب کنند تا جريان فعاليت هاي ذهني را کـه انجـام مـي دهنـد، مورد بازنگري و اصلاح قرار دهند[١٩].
در اين روش که روشي فعال است ، کار تيمي بسـيار اهميـت دارد و نقـش معلـم 49 دوره ٨، شماره ١، بهار ١٤٠١، صفحات ٤٥-٥٢ براي فراهم آوردن شرايط پوياي يادگيري مهم است .
بنابراين اين مطالعه نشان داد، نظريه هاي يادگيري به معلم در چگونگي انجام تدريس ، انتخـاب روش تـدريس مناسـب ، آمـاده کردن محيط و شرايط يادگيري و تعيين فعاليت دانش آموزان کمک مي کند.
]Developing content knowledge and teaching skills for teacher students through a problem-based integration model of information and communication technology[.
Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences.