خلاصه ماشینی:
سازمان حوزهها و مدارس علیمه خارج از کشور، از نخستین نهادهایی بود که با تأسیس مرکز آموزشهای غیر حضوری (که در گذشته با عنوان «مرکز اسلامی آموزش از راه دور» شناخته میشد) به دنبال آن بود که با راهاندازی دانشکدههای مجازی به زبانهای مختلف و رشتههای متفاوت، به فرا خور مخاطبان جهانی خود، حضوری دیگر را در عرصه جهانی تجربه کند.
3. محتوا محور؛ در این روش، آموزش و یادگیری بر محور محتوای ارائه شده توسط استاد و تکمیل و ارتقای دوباره آن، با توجه به باز خورد آن از سوی دانشجویان و شرکت کنندگان استوار است.
5. راهاندازی پایگاههای مرکز مرکز آموزشهای غیر حضوری سه پایگاه اینترنتی دارد که عبارت است از: پایگاه مرکز اسلامی آموزش از راه دور، پایگاه دانشگاه مجازی فرهنگ و معارف اسلامی و پایگاه کتابخانه دیجیتال.
به همین دلیل این مرکز، پس از تهیه طرح دانشگاه مجازی، تشکیل شورای سیاستگذاری و تعیین رشته و همزمان با کار آماده سازی متن و تولید محتوا، به مطالعه و بررسی نرم افزارهای مورد نیاز (از جمله نرمافزار LMS و نرم افزارLCMS) پرداخته است.
نرم افزارهای آموزش مجازی مورد استفاده در مرکز آموزشهای غیر حضوری، دارای قسمتهای ذیل است: الف) نرمافزار پرتال که دارای کارکردهای زیر است: ـ طبقهبندی محتویات؛ امکان سازماندهی محتویات و برنامههای کاربردی.