چکیده:
یکی از مهمترین دغدغههای پیشروی نظام مالیاتی کشور، موضوع ارتقاء فرهنگ مالیاتی است لذا هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی ارتقاء فرهنگ مالیاتی در کشور بود که از ترکیب روش دلفی و مدلسازی ساختاری تفسیری برای نظرسنجی از اساتید دانشگاهی و مدیران عالی مالیاتی که شامل 28 نفر بوند، استفاده شد. برای غربال گری مولفهها از روش دلفی استفاده شد که 26 مولفه در قالب 6 بعد شناسایی شدند. برای سطح بندی ابعاد از مدلسازی ساختاری- تفسیری استفاده شد. پس از تحلیل دادهها، ابعاد در چهار سطح دسته بندی شدند و نتایج نشان دادند زیر بنای توسعه فرهنگ مالیاتی، در درجه اول (فرهنگ سازی رسانهای) و دوم (آموزش مودیان) و سوم (آگاهی مودیان- اعتمادسازی مودیان- قانونگرایی مودیان) چهارم (نگرش مودیان) هستند. برای خوشه بندی ابعاد از تحلیل micmac استفاده شد که ابعاد (آموزش مودیان- فرهنگسازی رسانهای) در خوشه مستقل و ابعاد (آگاهی مودیان- اعتمادسازی مودیان- قانونگرایی مودیان- نگرش مودیان) در خوشه وابسته قرار دارند.
خلاصه ماشینی:
جدول (٢)- مرحله اول نظرسنجي مولفه ها آشنا بودن با اصول ماليات 82 23 0 0 5 20 3 آشنا بودن با قوانين مالياتي 96 27 0 0 1 7 20 آشنا بودن با رويه هاي اخذ ماليات 96 27 0 0 1 21 6 احساس افتخار از پرداختن ماليات 82 23 0 0 5 20 3 پول زوري نبودن ماليات 96 27 0 0 1 21 6 استفاده درست از پول ماليات 100 28 0 0 0 23 5 عدم تبعيض در پرداخت هاي مالياتي 96 27 0 0 1 7 20 اعتماد به قوانين مالياتي 92 26 0 0 2 21 5 اعتماد به مسئولان براي وضع قوانين مالياتي 89 25 0 1 2 20 5 اعتماد به شيوه پرداخت ماليات 92 26 0 0 2 21 5 باور داشتن به قانون ماليات 100 28 0 0 0 8 20 عدالت محوري قانون در پرداخت ماليات 96 27 0 0 1 6 21 التزام قلبي و عملي به قانون 92 26 0 0 2 4 22 تأثير وسايل ارتباط جمعي در ترغيب مؤديان 100 28 0 0 0 5 23 راهکارهاي مناسب جهت ترغيب مؤديان 89 25 0 1 2 20 5 دادن اطلاعات مالياتي از طريق رسانه ارتباط جمعي 92 26 0 0 2 6 20 شناخت آگاهي مؤديان از طريق رسانه ارتباط جمعي ٢٠ ٨ ٠ ٠ ٠ ٢٨ ١٠٠ آگاهي اهميت پرداخت ماليات از طريق ابزارهاي ارتباطي ٢٢ ٥ ١ ٠ ٠ ٢٧ ٩٦ آموزشهاي مستمر در مورد اهميت پرداخت ماليات ٢٠ ٥ ٣ ٠ ٠ ٢٥ ٨٩ صادق بودن مؤديان در برابر اهميت پرداخت مالياتي ٢١ ٤ ٢ ١ ٠ ٢٥ ٨٩ توجه به آموزش همگاني قوانين مالياتي 85 24 0 1 3 20 4 آموزش قوانين از طريق کارکنان امور مالياتي 85 24 0 1 3 21 3 آموزش مستمر قوانين مالياتي از طريق وسايل ارتباط جمعي ٢ ٢٠ ٤ ٢ ٠ ٢٢ ٧٨ علاقه به امور مالياتي و پرداخت آن 89 25 0 1 2 21 4 اهميت دادن به پرداخت ماليات 92 26 0 1 1 6 20 تمايل به پرداخت به موقع ماليات 96 27 0 0 1 22 5 عدد به دست آمده در ستون ماقبل آخر را بر ٢٨ ( تعداد خبرگان ) تقسيم مي کنيم .