چکیده:
گفتگو یکی از مهمترین ابزارهای انتقال محتوا در یک اثر ادبی بهشمار میآید که از دیرباز، مورد توجّه نویسندگان و شاعران زیادی بوده است. سیّداشرفالدّین گیلانی معروف به نسیم شمال (1249 ـ 1313 هـ . ش) که یکی از مردمیترین شاعران عصر مشروطه محسوب میشود نیز بهاشکال مختلف از این عنصر ویژه استفاده کرده است. مقاله حاضر پژوهشی است در شعر او، از این منظر که شاعر چگونه، به چه میزان و در راستای بیان چه موضوع هایی از عنصر گفتگو بهره برده است. در این پژوهش، ابتدا اصطلاح گفتگو و انواع آن معرفی گردیده سپس گفتگوهای مذکور و زیرمجموعههایشان با ذکر نمونههایی مورد تحلیل قرار گرفتهاند و همچنین به تبیین و ارزیابی مضامین بهکاررفته در آنها پرداخته شده است.نتایج بهدستآمده، نشاندهنده سه نوع گفتگو در شعر او است: گفتگوهای چندسویه در سه شعر، بهشکل گفتگوی روایی، تریبونی و نمایشی، گفتگوهای دوسویه در شش شعر، بهشکل مناظره و گفتگوی معمولی، و گفتگوهای یکسویه در 190 شعر بهکمک جملات خطابی ندایی، امری و پرسشی.
Dialogue is one of the most important means of conveying the content in a literary work. It has long been the focus of writers and poets. Sayed Ashraf al-Din Gilani, also known as Nasim-e-Shemal and recognized as one of the most popular poets of Iran's constitutional age, has used this technique in various ways. The present article is a study of his poetry from the perspective of how, to what extent, and for what purpose the poet has employed dialogues. The results show three types of dialogue in his poetry. They include multidisciplinary dialogues in three of his poems in the form of narrative, oration, and theatrical dialogues, two-way dialogues in six poems in the form of debates and ordinary dialogues, and one-way dialogues in 190 poems, which were employed in the form of vocative exclamatory sentences, imperative sentences, and interrogative sentences. In this study, first, the term dialogue and its types are introduced, and then discussions and subdivisions are made with examples. The themes used in the poems are also explained and evaluated.
خلاصه ماشینی:
بررسی عنصر گفتگو در شعر نسیم شمال (مقالۀ پژوهشی) محمد صبری 1 دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند چکیده گفتگو یکی از مهم ترین ابزارهای انتقال محتوا در یک اثر ادبی به شمار میآید که از دیرباز، مورد توجه نویسندگان و شاعران زیادی بوده است .
او ابتدا، اصـطلاح گفتگو را از منظر داسـتان تعریف کرده و در ادامـه ، گفتگوهـای متنوع شـــاهنامه را اســـتخراج نموده و از زوایای مختلف ، از جمله مسـتقیم و غیرمسـتقیم بودنشـان دسـته بندی کرده و سپس ، با ذکر نمونه هایی، هر یک را مورد تحلیل قرار داده و چنین نتیجه گرفته که تجلی گاه این شــگرد داســتانی، در بخش پهلوانی و موضوع غالب آن نیز عمدتا مفاخره و اظهار برتری است .
١-٤- سؤالات این پژوهش در پی یافتن پرسش های زیر است : - عنصــر گفتگو در شــعر نســیم شــمال چه انواعی دارد و بســامد هر کدام چگونه است ؟ - شاعر از این عنصر در راستای بیان چه موضوع هایی بهره برده است ؟ ١-٥- روش و محدوده این پژوهش با روش تحلیلی و آماری، و با نظر بر اشــعار کتاب «کلیات جاودانۀ نســیم شـمال ، به کوشـش حسین نمینی، چاپ دوم ، تهران : اساطیر، ١٣٧١» انجام پذیرفته است .
٣- گفتگو در شعر نسیم شمال ٣-١- گفتگوهای چند سویه شـاعر از این نوع گفتگو در سـه شـعر از سـروده های خود و به سـه شکل مختلف بهره برده است .