چکیده:
هدف پژوهش حاضر، آزمون الگوی پیشنهادی رابطۀ ذهنآگاهی با عملکرد تحصیلی با میانجیگری مؤلفههای شایستگی اجتماعی-هیجانی بود. روش پژوهش از نظر هدف بنیادی و از لحاظ گردآوری دادهها همبستگی و از نوع تحلیل معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری شامل دانشآموزان دورۀ دوم ابتدایی شهر همدان به تعداد 23,681 نفر (12,556 دختر و 11,125 پسر) در سال تحصیلی 1398-1397 بود که نمونهای به حجم 380 نفر (155 پسر و 225 دختر) با استفاده از روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس ذهنآگاهی (MAAS)، پرسشنامۀ شایستگیهای اجتماعی-هیجانی (SECQ) و آزمون عملکرد تحصیلی (APT) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای SPSS نسخۀ 22 و LISREL نسخۀ 8/8 استفاده شد. نتایج نشان داد الگوی پیشنهادی پژوهش با دادهها برازش مناسبی دارد. در بررسی نتایج مشخص شد اثر مستقیم ذهنآگاهی بر مؤلفههای شایستگی اجتماعی و هیجانی مثبت و معنادار است. اثر مستقیم مؤلفههای شایستگی اجتماعی–هیجانی بر عملکرد تحصیلی مثبت و معنادار بود. همچنین نتایج نشان داد مؤلفههای شایستگی اجتماعی–هیجانی بین ذهنآگاهی و عملکرد تحصیلی نقش واسطهای معناداری دارند. براساس نتایج میتوان گفت ظرفیت ذهنآگاهی نقش مؤثری در افزایش شایستگیهای اجتماعی–هیجانی دارد و بهبود شایستگیهای اجتماعی و هیجانی کودکان اثر مثبتی بر عملکرد تحصیلی دارد.
The purpose of this study was to test the proposed model of the relationship between mindfulness and academic performance with the mediation of social-emotional competence. The research method was fundamental in purpose and correlation and structural equation analysis in data collection. The statistical population included 23,681 people (12,556 girls, 11,125 boys) of the second grade of elementary school in the academic year 2018-2019, and a sample of 380 subjects (225 girls and 155 boys) was selected using cluster sampling. Research instruments included the Mindfulness, Attention, and Awareness Scale (MAAS), the Social-Emotional Competence Questionnaire (SECQ), and the Academic Performance Test (APT). Structural equation model analysis using SPSS version 22 and LISREL version 8.8 was used to analyze the data. The results showed that the proposed model had a good fit with the data. The results indicated that the direct effect of mindfulness on the components of social-emotional competence was positive and significant. The direct effect of social-emotional competence on academic performance was also positive. The results indicated that the components of social-emotional competence had a significant mediating role between mindfulness and academic performance. The results suggest that high levels of mindfulness play an effective role in enhancing social-emotional competencies and that improving children’s social-emotional competencies has a positive effect on academic performance.
خلاصه ماشینی:
643778 نقش واسطه اي مؤلفه هاي شايستگي اجتماعي -هيجاني در رابطۀ ذهن آگاهي با عملکرد تحصيلي The Mediating Role of the Components of Social-Emotional Competence in Relationship Between Mindfulness and Academic Performance صفدر نبي زاده * Safdar Nabizadeh رسول کردنوقابي ** Rasool Kord Noghabi ابوالقاسم يعقوبي *** Abolghasem Yaghoobi خسرو رشيد **** Khosro Rashid Abstract The purpose of this study was to test the proposed model of the relationship between mindfulness and چکيده academic performance with the mediation of social هدف پژوهش حاضر، آزمون الگوي پيشنهادي رابطـۀ ذهـن آگـاهي بـا emotional competence.
پژوهش هاي کيلتي، گيليگان ، استاتون و کورتيس (٢٠١٧)، شين ، بلک ، شانکو، ريگز و پنتز (٢٠١٦)، گرين برگ (٢٠١٤) و براون ، کاسر، ريان ، لينلي و اورزچ (٢٠٠٩) نيز نشان داد ذهن آگاهي موجب افزايش توجه و انگيزه ميشود، رفتارهاي مخرب را کاهش ميدهد و ميتواند بر دامنۀ وسيعي از فعاليت هاي هيجاني و اجتماعي اثر بگذارد؛ بنابراين شناخت هيجان ها و افکار، چگونگي تنظيم هيجان ها به منظور تسهيل روابط با ديگران و تنظيم محيط يادگيري ميتواند کودکان را در بهبود فعاليت هاي تحصيلي ياري دهد.
پژوهش حاضر اين مسئله را بررسي ميکند که آيا الگوي پيشنهادي عملکرد تحصيلي براساس ذهن آگاهي و با ميانجيگري مؤلفه هاي شايستگي اجتماعي-هيجاني با داده ها برازش مناسبي دارد.
نتايج بررسي روابط بين متغيرها در مدل نشان داد ذهن آگاهي و عملکرد تحصيلي با متغير ميانجي شايستگي اجتماعي-هيجاني (با مؤلفه هاي خودآگاهي، خودمديريتي، آگاهي اجتماعي، مديريت روابط و تصميم گيري مسئولانه ) ارتباط معناداري دارد.