چکیده:
زمینه و هدف: جنبههای تاریک سازمانی، بخش جداییناپذیری از هر سازمان است و تمام جنبههای سازمان را دربرمیگیرد. نظریه تعاملگرایی اجتماعی نیز به بررسی رفتارها و تعاملات انسانها در زندگی اجتماعی میپردازد. بر این اساس، هدف این پژوهش ارائه مدل جنبههای تاریک سازمان در نظام آموزش عالی، مبتنی بر نظریه تعاملگرایی اجتماعی است.
روششناسی: نوع پژوهش از نظر هدف، کاربردی و توسعهای، از لحاظ روش اجرا توصیفی ـ اکتشافی و از لحاظ نوع دادهها کیفی محسوب میشود. نمونه مشارکتکنندگان در پژوهش، 15 نفر از خبرگان علمی و صاحبنظران حوزه مدیریت آموزش عالی استان فارس بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. گردآوری دادهها با ابزار مصاحبه انجام شد. مصاحبهها تا زمان دستیابی به مرحله اشباع نظری ادامه یافت و این اشباع بعد از 12 مصاحبه به دست آمد. دادهها نیز با استفاده از رویکرد نظریهپردازی دادهبنیاد، طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند.
یافتهها: تعداد 118 مفهوم از کدهای باز مصاحبهها در قالب 24 مقوله فرعی و 12 مقوله اصلی دستهبندی شدند که بهصورت مدل پارادایمی در قالب شش طبقه اصلی قرار گرفتند که عبارتاند از: شرایط علی (علل سازمانی و علل فردی)، زمینهای (محیط درونسازمانی و محیط برونسازمانی)، مداخلهگر (ویژگیهای کارکنان و ویژگیهای مدیران)، پدیده محوری (جنبههای تاریک سازمانی)، راهبردها (راهبردهای توسعه فردی و راهبردهای سطح سازمانی) و پیامدها (پیامدهای فردی، سازمانی و اجتماعی). مدل بهدستآمده، جنبههای تاریک سازمان در نظام آموزش عالی مبتنی بر نظریه تعاملگرایی اجتماعی را بهصورت عمیق و غنی توصیف میکند.
نتیجهگیری: شناخت عوامل اثرگذار، راهبردها و پیامدهای جنبههای تاریک سازمان در نظام آموزش عالی با استفاده از مدل پیشنهادی میتواند به سیاستگذاران، برنامهریزان و کارگزاران نظام آموزش عالی در مدیریت این پدیده کمک کند.
Background & Purpose: Dark sides of the organization are integral parts of any organization and encompass all aspects of the organization. The theory of social interactionism also examines the behaviors and interactions of human beings in social life. Accordingly, the purpose of this study is to present a model of the dark sides of the organization in the higher education system based on the theory of social interaction. Methodology: This research is applied in terms of type, developmental in terms of purpose, descriptive-exploratory in terms of implementation method, and qualitative in terms of data type. The sample of participants in the study included 15 scientific experts in the field of higher education management in Fars Province who were selected by purposive sampling. Data were collected using interview tools. The interviews continued until the theoretical saturation stage was reached after 12 interviews. Data were analyzed using the foundation data theorizing approach in three stages of open, axial, and selective coding. Findings: 118 concepts of open source interviews were classified into 24 sub-categories and 12 main categories, which were placed in a paradigm model in the form of six main categories: causal conditions (organizational causes and individual causes), background (internal and external environment), interventionist (employee characteristics and managerial characteristics), central phenomenon (dark sides of organization), strategies (individual development strategies and organizational level strategies) and consequences (individual, organizational, and social consequences). The model deeply describes the dark sides of the organization in the higher education system based on the theory of social interaction. Conclusion: Understanding the influential factors, strategies, and consequences of the dark sides of the organization in the higher education system using the proposed model can help policy makers, planners, and agents of the higher education system to manage this phenomenon.