چکیده:
هدف از پژوهش حاضر شناسایی اثربخشی مداخله امید درمانی بر اهداف پیشرفت دانشآموزان دبیرستانهای پسرانه ناحیه 1 شهر قزوین بوده است. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون بود. از میان دبیرستانهای پسرانه ناحیه 1 شهر قزوین از طریق نمونهگیری خوشهای یک مدرسه وسپس دو کلاس انتخاب و به صورت تصادفی 23 نفر با اهداف اجتنابی پیشرفت با توجه به پرسشنامه الیوت و مک گریگور که شامل 4 مقیاس (1.هدف تبحرگرا 2. هدف اجتناب از تبحر 3. هدف عملکرد گرا 4.هدف اجتناب از عملکرد) است، برگزیده شدند و در یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار داده شدند. پس از برگزاری 6 جلسه دو ساعته از مداخله امید درمانی گروهی با هدف تغییر اهداف پیشرفت در گروه آزمایش، در پایان مجددا پرسشنامه اهداف پیشرفت به عنوان پس آزمون در هر دو گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره تجزیه وتحلیل شدند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که بین گروههای مورد مطالعه در اهداف پیشرفت و مولفههای آن تفاوت معناداری وجود دارد. مداخله امید درمانی در تغییر و بهبود جنبههای اهداف پیشرفت موثر است.
الهدف من تدوین هذه المقاله هو دراسه وتحلیل تاثیر العلاج بزرع الامل فی النفس علی تغییر اهداف الرقی
الدراسی للطلاب الذکور فی الدراسه الثانویه فی الناحیه الاولی بمدینه قزوین ، وهی دراسه شبه مختبریه متقومه
علی تحلیل سابق للاختبار وتال له ، وعلی هذا الاساس تم اختیار صفین من احدی المدارس فی الناحیه الاولی
بمدینه قزوین بشکل عشوايی عنقودی وعینه البحث بلغ مقدارها 23 طالبا وفق الغایات الاجتنابیه للتطور علی
ضوء استبیان (الیوت ) و(ماک غریغور) الذی یتضمن اربعه معاییر هی: (1- الهدف التعمقی 2- الهدف فی اجتناب
التعمق 3- الهدف التطبیقی 4- الهدف فی اجتناب التطبیق ) وقد تم تصنیفهم فی مجموعتین احداهما مجموعه
اختبار والاخری مجموعه مراقبه.
بعد اقامه سته جلسات دامت الواحده منها ساعتین فی مجال العلاج عن طریق زرع الامل بالنفس فی نطاق
جماعی بغیه تغییر اهداف الرقی لدی مجموعه الاختبار، وقام الباحثون فی الختام باجراء اختبار علی کلا
المجموعتین بواسطه استبیان مخصص لاهداف الرقی بعد الاختبار، وقد تم تحلیل نتايج البحث اعتمادا علی
اختبار (کوواریانس ) احادی المتغیر، وقد اثبتت وجود اختلاف معتبر بین مجموعتی الاختبار علی صعید اهداف
الرقی وعواملها، فی حین ان العلاج بزرع الامل فی النفس وتحسین جوانب اهداف الرقی کان ذا تاثیر.
The present research aims at investigating the effect of hope-therapy intrusion on educational achievement goals in male high school students in district one of Qazwin. It is of quasi-experimental type with pre-test and post-test design. Two classes of students in a certain school were selected through cluster sampling; then, 23 students with avoidance achievement goals were selected using Elliot and McGregors questionnare composed of four scales (1. Mastery-approach goal, 2. Mastery-avoidance goal, 3. Performance-approach goal, 4. Performance-avoidance goal) and were placed into a control group and an experimental group. After 6 two-hours sessions of group hope-therapy intrusion aiming at changing achievement goals in experimental group, the post-test was conducted using the questionnaire of achievement goals in both control and experimental groups. The data were analyzed using the one-variable covariance analysis test. The results of covariance analysis showed that there is a meaningful difference between the groups in achievement goals and its components. Hope-therapy intrusion is effective in changing and improving aspects of achievement goals.
خلاصه ماشینی:
اثربخشي اميد درماني بر تغيير اهداف پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پسر مقطع دبيرستان The Efficacy of Hope-Therapy in Changing the Educational Achievement Goals in Male High School Students ابراهيم مهرعليان / کارشناس ارشد روان شناسي تربيتي ، دانشگاه علامه طباطبايي ر افشين زارعي / کارشناس ارشد روان شناسي تربيتي ، دانشگاه علامه طباطبايي ر سيدمهدي حسيني مطلق / دانشجوي دکتري شيعه شناسي، دانشگاه اديان و مذاهب Ibrahim Mehr Alian / MA of Educational Psychology, ATU.
نمونـه پـژوهش بـه صـورت خوشه اي از بين ناحيه هاي يک و دو، ناحيه يک انتخاب و از بين ١٢ دبيرستان ايـن ناحيـه يـک دبيرستان برگزيده و دو کلاس با توجه به سوابق تحصيلي و به صورت تصادفي انتخاب شد پـس از پرکردن پرسش نامه اهداف پيشرفت افرادي به تعداد ١٣ نفر مشـخص شـد کـه داراي نمـرات بالايي در جنبه اجتنابي عملکرد و ١٠نفر اجتنابي تبحر پيشرفت هستند از بين ايـن دو دسـته ١٠ نفر به تعداد مساوي از هر دو بعد(٥ به ٥) در گروه آزمايش و ده نفر ديگر به تعداد مساوي از هـر دو بعد(٥به ٥) در گروه کنترل قرار گرفتند، سه نفر بدليل عدم تمايل به شرکت در آزمايش حاضـر به ادامه کار در هيچ يک از گروه ها نشدند پس از برگـزاري ٦ جلسـه دو سـاعته از مداخلـه اميـد درماني با هدف تغيير اهـداف پيشـرفت در گـروه آزمـايش در کلاسـي بـه دور از گـروه کنتـرل ، پرسش نامه اهداف پيشرفت به عنوان پس آزمون در هر دو گروه آزمايش و کنترل اجـرا شـد و در اخر يک جلسه از برنامه اميد به صورت کلي براي گروه کنترل در نظر گرفته شد.