چکیده:
هدف: در جوامع امروزی تکنیک یادگیری کوانتومی ریچارد فاینمن (1965) بهعنوان یکی از روشهای تدریس فعال مطرح است، روشی که کلیه فرآیندهایی که باعث ایجاد یادگیری بهعنوان یک فرآیند خوشایند و معنیدار میشود را در برمیگیرد. هدف پژوهش تعیین تاثیر تکنیک یادگیری کوانتومی فاینمن بر مهارتهای شناختی و فراشناختی، خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشجویان بود.
روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و شامل طرح گروه کنترل نابرابر بود. جامعه پژوهش شامل دانشجویان علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا همدان بود که با روش نمونهگیری در دسترس تعداد 23 نفر بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (11 نفر) و کنترل (12 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه راهبردهای شناختی و فراشناختی وﻟﺰ و ﮐﺎرﺗﺮاﯾﺖ ﻫﺎﺗﻮن (1997)؛ پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی مورگان- جینکز (1999) و آزمون عملکرد تحصیلی (محقق ساخته) بود. جهت تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواوریانس چندمتغیره استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که تکنیک یادگیری کوانتومی فاینمن بر مهارتهای شناختی و فراشناختی دانشجویان در سطح (05/0< P) تاثیر دارد. تکنیک یادگیری کوانـتومی فاینمن بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان در سطح (05/0< P) تاثیر دارد. تکنیک یادگیری کوانتومی فاینمن بر عملکرد تحصیلی دانشجویان در سطح (01/0< P) تاثیر دارد.
نتیجهگیری: تکنیک یادگیری کوانتومی فاینمن موجب فعال شدن یادگیرنده میشود، فرد از راهبردها و سبکهای یادگیری بهره برده و به تواناییهای خود برای مطالعه اعتماد میکند تا با علاقه بیشتری به مطالعه مطالب درسی بپردازد که این موارد باعث افزایش پیشرفت تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشجویان میشود. کاربرد تکنیک یادگیری کوانتومی فاینمن، مهارتهای شناختی و فراشناختی، خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشجویان را بهبود بخشید.
Introduction: In today's society, the technique of quantum learning Richard Feynman (1965) is one of the methods of active teaching, a method that includes all the processes that make learning a pleasant and meaningful process. Therefore, the aim of this study was to investigate the effect of Feynman quantum learning technique on cognitive and metacognitive skills, academic self-efficacy and students' academic performance. Method: The research method was quasi-experimental and included an unequal control group design. The study population included students of educational sciences of Bu Ali Sina University of Hamadan. Using available sampling method, 23 people were randomly divided into experimental (n = 11) and control (n = 12) groups. Research tools include the Cartwright-Hatton and Wells Cognitive and Metacognitive Strategies Questionnaire (1997); Morgan-Jenks (1999) Academic Self-Efficacy Questionnaire and Academic Performance Test (researcher-made). Multivariate analysis of covariance was used to analyze the data. Results: The results showed that Feynman quantum learning technique has an effect on students' cognitive and metacognitive skills at the level (P Conclusion: Feynman quantum learning technique activates the learner, the person uses learning strategies and styles and trusts in his / her reading abilities to study the subject with more interest, which increases academic achievement and self-efficacy. Academic and academic performance of students. The application of Feynman's quantum learning technique improved students' cognitive and metacognitive skills, academic self-efficacy, and academic performance.
خلاصه ماشینی:
تأثير تکنيک يادگيري کوانتومي فاينمن بر مهارت هاي شناختي و فراشناختي ، خودکارآمدي تحصيلي و عملکرد تحصيلي دانشجويان The Effect of Feynman Quantum Learning Technique on Cognitive and Metacognitive Skills, Academic Self-Efficacy and Students' Academic Performance سيد رسول عمادي ١*، اکبر مؤمنيراد٢، زهرا بيات ٣ دريافت مقاله : ١٤٠٠/٠٤/١٩ بازنگري مقاله : ١٤٠٠/٠٨/٢٥ پذيرش مقاله : ١٤٠٠/١١/١٥ انتشار مقاله : ١٤٠١/٣/٣١ چکيده هدف : در جوامع امروزي تکنيک يادگيري کوانتومي ريچارد فاينمن (١٩٦٥) به عنوان يکي از روش هاي تدريس فعال مطرح است ، روشي که کليه فرآيندهايي که باعث ايجاد يادگيري به عنوان يک فرآيند خوشايند و معنيدار ميشود را در برميگيرد.
هدف پژوهش تعيين تأثير تکنيک يادگيري کوانتومي فاينمن بر مهارت هاي شناختي و فراشناختي ، خودکارآمدي تحصيلي و عملکرد تحصيلي دانشجويان بود.
نتيجه گيري: تکنيک يادگيري کوانتومي فاينمن موجب فعال شدن يادگيرنده ميشود، فرد از راهبردها و سبک هاي يادگيري بهره برده و به تواناييهاي خود براي مطالعه اعتماد ميکند تا با علاقه بيشتري به مطالعه مطالب درسي بپردازد که اين موارد باعث افزايش پيشرفت تحصيلي، خودکارآمدي تحصيلي و عملکرد تحصيلي دانشجويان ميشود.
بحث و نتيجه گيري هدف پژوهش بررسي تأثير تکنيک يادگيري کوانتومي فاينمن بر مهارت هاي شناختي و فراشناختي ، خودکارآمدي تحصيلي و عملکرد تحصيلي دانشجويان بود.
نتايج فرضيه اول نشان داد که تکنيک يادگيري کوانتومي فاينمن بر مهارت هاي شناختي و فراشناختي دانشجويان تأثير دارد.
The effect of science and technology education based on quantum learning model to the academic success, attitude towards lesson and self-direct learning on elementary students, unpublished master dissertation.