چکیده:
یکی از مهمترین زمینههایی که میتواند موجبات رسیدن به توسعه روستایی را فراهم آورد کارآفرینی روستایی و توسعه آن در سطح این جوامع میباشد. اما توسعۀ کارآفرینی مستلزم توجه به انگیزههای افرادی است که تصمیم به کارآفرینی میگیرند. بیشک انتخاب مسیر کارآفرینی و به دنبال آن خطر کردن و رویارویی با انواع موانع و مشکلات نیاز به انگیزهها و محرکهای قوی دارد. مطالعه حاضر با هدف شناسایی عوامل انگیزههای کششی و رانشی درکشده توسط کارآفرینان صنایع دستی روستایی انجام گردید. جامعۀ آماری پژوهش حاضر را کارآفرینان روستایی در بخش صنایع دستی استان خراسان جنوبی تشکیل میدهد که با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی 22 نفر به صورت هدفمند انتخاب شده و دادههای مورد نیاز از طریق مصاحبۀ انفرادی نیمهساختارمند و در محدودۀ زمانی 20/ 8/ 96 تا 2/ 4/ 97 از آنان جمعآوری گردیده است. در نتیجه تجزیه و تحلیل یافته ها با استفاده از روش کلایزی، هفت تم اصلی شامل مشکلات اشتغال، موانع اجتماعی، بهرهوری نامطلوب منابع به عنوان انگیزههای رانشی و انگیزههای اجتماعی، دستیابی به رشد اقتصادی، تسهیلگر اشتغال و ویژگیهای فردیروانشناختی به عنوان انگیزههای کششی شناسایی شدند. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که کارآفرینان بومی به دلیل داشتن فاکتور مهم علاقه به زادگاه و فرهنگ خود و جلوگیری از منسوخ شدن صنایع دستی منطقه، علیرغم وجود امکانات محدود در روستا و رویارویی با مشکلات متعدد از انگیزۀ بالایی برای انجام فعالیتهای کارآفرینانۀ برخوردار میباشند، لذا پیشنهاد میگردد که مسئولان با توجه ویژه به کارآفرینی صنایع دستی در نواحی روستایی از طریق تسهیل شروع کسب و کار و اعطای تسهیلات ویژۀ فعالان این بخش از اشتغال مولّد آنها و حفظ هنر و فرهنگ در این مناطق حمایت بیشتری نمایند.
One of the most important factors that result in rural development is preparing good conditions for rural entrepreneurship. The development requires enough attention to the motivations of those who intend to start entrepreneurship. Choosing entrepreneurship, taking risks, dealing with different problems, and tackling obstacles necessitate very strong motivations. The study was conducted to identify the pull and push motivations perceived by rural entrepreneurs of handicrafts. The statistical population of the study was rural entrepreneurs of handicrafts sector in South Khorasan Province, from among of which 22 participants were selected using snowball sampling. The data were collected through semi-structured interviews from November 2017 to June 2018. Analyzing the data using Colaizzi method let to seven major theme: Job problems, social barriers, improper resources productivity as push factors and social motivations, achieving economic progress, facilitating employments, and personal-psychological characteristics as pulling motivations. The results show that local entrepreneurs having the significant factor of interest in their own hometown and culture and preventing forgetting the handicrafts of the regions, are so motivated to do entrepreneurial works in spite of various problems. So, it is recommended that officials support productive employment and maintain art and culture in rural areas by facilitating starting new jobs and giving especial facilities to the active people of the sector.