چکیده:
در حقیقت بهترین راهکار تربیتی اسلامی، توجه به فطرت پاک الهی است ، چرا که فطرت آدمی نیز متاثر از آن می باشد. در طبیعت و سرشت انسان استعدادهای بالقوه ای موجود است که کمال پذیر، یا زوال پذیرند. انسان با به کارگیری صحیح عقل خود و با تفکر واندیشه در عالم هستی می تواند از اعماق قلب خود دریابد که شکر و احترام به پروردگار و تسیبح او واجب است و این موضوع سبب ایجاد ایمان و اعمال صالح و اعتقادات صحیح می شود و آدمی را به هدف والای تربیت صحیح اسلامی سوق می دهد. از این رو، این توانایی های بالقوه انسان از آن جهت که کمال پذیرند موضوع تعلیم و تربیت می باشند. کار تعلیم و تربیت بالفعل نمودن این توانایی های بالقوه است ; و تعلیم و تربیت صحیح باید متناسب با این توانایی های بالقوه انسان ها باشد تا بتواند استعدادهای نهفته آنها را شکوفا سازد. از این نظر، شناخت توانایی ها و استعدادهای بالقوه انسان ، و کمال نهایی آنها، لازمه هر نوع تعلیم و تربیتی است ، تا بتوان راههای تحقق یافتن این توانایی ها و شرایط لازم برای به فعلیت رساندن آنها را در نظر گرفت .
خلاصه ماشینی:
جايگاه عقل وتفکر در تعليم و تربيت اسلامي سحر بختياري ١ ١ کارشناس ارشد، مهندسي خطوط راه آهن ، دانشگاه علم وصنعت ، ايران نويسنده مسئول : سحر بختياري چکيده در حقيقت بهترين راهکار تربيتي اسلامي، توجه به فطرت پاک الهي است ، چرا که فطرت آدمي نيز متاثر از آن مي باشد.
البته در بعضي روايات عقل بر علم نافعي که باعث نجات و رستگاري و سعادت انسان مي شود ، نيز اطلاق مي شود حاصل اين که از نظر اين محدث بزرگ عقل در روايات به سه معنا به کار رفته است : (١) نيروي درک خير و شر و تميز ميان آنها و اين ملاک تکليف است .
(٣) علم و دانش نافع براي رستگاري و سعادت انسان بخش سوم : ويژگي هاي عقل · نخستين آفريده اين خصوصيت که در چند حديث [١] مورد توجه است ، ممکن است اشاره به اين نکته باشد که هويت واقعي انسان ، چيزي جز عقل نيست ؛ نکته اي که در روايات ديگر نيز بدان تصريح شده است [٢].
بديهي است که خداوند متعال هدايت خويش را بطور مستقيم اعمال نمي نمايد وهر جا لازم است خود انسان نيز با کمک عقل وتفکر خويش در همه امور در راستاي تربيت صحيح کوشش مي نمايد تا بتواند به قرب الهي دست يابد.
البته اين فهم با آنچه تا کنون گفته ايم داراراي تناقض نمي باشد بايد گفت در تعليمات اسلامي مي بايست ، به برخي از نکات در مورد عقل ورزي نيز اهتمام داشت : الف ) عقل حجت لازم است ولي جهت کافي نيست وبراي بهره جستن از آن بايد ساير شرايط مثل هماهنگي با دستورات وحي شده بر قلب پيامبر اسلام (ص )نيز مدنظرقرار دهيم .