چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین هوش خلاقیت با نوآوری در طراحی برنامه درسی از دیدگاه معلمان زن مقطع ابتدایی شهرخرم آباد به روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی به انجام رسیده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان زن مقطع ابتدایی شهرخرم آباد به تعداد با 489 میباشد که براساس جدول کرجسی مورگان حجم نمونه 214 نفر برآورد گردید. برای گردآوری دادههای مورد نیاز پژوهش از پرسشنامه استاندارد خلاقیت تورنس (1979) و پرسشنامه محقق ساخته نوآوری در طراحی برنامه درسی ابتدایی استفاده شده است. پایایی پرسشنامههای مذکور بر اساس فرمول آلفای کرونباخ به ترتیب 854/0 با 775/0 محاسبه گردیده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و برای تعیین نرمال بودن توزیع دادهها از آزمون کلموگروف استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که از دیدگاه معلمان زن مقطع ابتدایی شهرخرم آباد نشان داد که بین خلاقیت و ابعاد چهارگانه آن یعنی سیالی، انعطاف پذیری، ابتکار و بسط ایده با نوآوری در طراحی برنامه درسی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
استاديار، گروه مديريت ، واحد شهرقدس ، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران ، ايران (نويسنده مسئول ) چکيده پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه بين هوش خلاقيت با نوآوري در طراحي برنامه درسي از ديدگاه معلمان زن مقطع ابتدايي شهرخرم آباد به روش پژوهش توصيفي از نوع همبستگي به انجام رسيده است .
يافته هاي پژوهش نشان داد که از ديدگاه معلمان زن مقطع ابتدايي شهرخرم آباد نشان داد که بين خلاقيت و ابعاد چهارگانه آن يعني سيالي، انعطاف پذيري، ابتکار و بسط ايده با نوآوري در طراحي برنامه درسي رابطه مثبت و معناداري وجود دارد .
خلاقيت به عنوان يک ويژگي منحصر به فرد براي معلمان و فعاليت هاي حرفه اي آنان به ويژه در زمينه طراحي و اجراي برنامه درسي بسيار حائز اهميت است به همين جهت نيز ضرورت ايجاب مي کند چنين موضوعاتي مورد مطالعه و بررسي قرار گيرد تا از اين رهگذر راه براي توسعه نظام آموزشي بيش از پيش فراهم شود.
Luckman روش پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه بين هوش خلاقيت با نوآوري در طراحي برنامه درسي از ديدگاه معلمان زن مقطع ابتدايي شهرخرم آباد به روش پژوهش توصيفي از نوع همبستگي به انجام رشيده است .
يافته هاي استنباطي آزمون فرضيه اصلي - ازديدگاه معلمان زن مقطع ابتدايي شهرخرم آباد بين خلاقيت فردي با نوآوري در طراحي برنامه درسي رابطه معناداري وجود دارد.