چکیده:
هدف از این پژوهش طراحی مدل بالندگی حرفهای اعضاء هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان بود. مبنای فلسفی پژوهش رویکرد پراگماتیسم بود و از روش آمیختهاکتشافی استفاده شد. که از حیث جهتگیری مبتنی بر دادهبنیاد با زمانبندی توالی و تقدم رویکردکیفی که با وزندهی بیشتر به دادههایکیفی انجامشد. اساس جمعآوری دادهها در بخشکیفی مصاحبههاینیمهسازمانیافته با خبرگانمطلع بود که مشارکتکنندگان روشهای تئوریک، فرصتطلبانه و گروههایکانونی انتخابشدند و با رویکردی نوآورانه، تلفیقی از رهیافتهای نظاممند، ظاهرشونده و ساختگرایانه به روش کدگذاری تجزیهوتحلیل شد. در بخش کمی، نمونه با روش خوشهای چندمرحلهای و سرشماری از اعضاء هیئتعلمی (178 نفر) و دانشجویان (216) انتخاب گردید. برای اعتبار سنجی، مدلهای اندازهگیری (مرتبه اول معکوسی و مرتبه دوم ترکیبی) و مدل ساختاری از کمترین مربعات مجذورات و نسخه سوم smart pls3 استفادهگردید. در بخش یافتهها مهارتهای آموزشی، پژوهشی، مسئولیتحرفهای، سازمانی و فراسازمانی با جزئیات 17 مولفه و 76 نشانگر متناسب با شرایط علی و زمینهای تربیتمعلم شناسایی و با اتخاذ راهبردهای دانشگاهی و ساختاری پیامدهای فردی، سازمانی و فراسازمانی ارائه شد. نتایج فرضیههای مبتنی بر ضرایب مسیر، حاکی از تایید کلیه فرضیههای اصلی و فرعی به استثناء تاثیر مولفههای جهانیشدن و عوامل اجتماعی بر راهبردها و همچنین تاثیر بالندگی حرفهای بر پیامدهای فراسازمانی، در مدل طراحیشده بود، در نتیجه مطالعه حاضر تاثیر، ضرورت بالندگیحرفهای برای دستیابی به داشنگاه موفق در تربیتمعلم را تایید میکند لذا پیشنهادات حاصل از مطالعه در سه سطح فردی، گروههایآموزشی و سازمانی ارائه گردید.
The purpose of this study was to design a model of professional development od faculty members at Farhangian university. The philosophical basis of the research was pragmatism approach and mixed exploratory method was used. Grounded theory method was the basis of research. In this study, qualitative data were given more value and these data were ahead of quantitative data in terms of time. The method of data collection was knowledgeable in the qualitative part of semi-organized interviews with experts and was analyzed by open, centralized and selective coding methods. Qualitative samples were selected by theoretical, opportunistic and focal groups. In the quantitative section, the sample was selected by multi-stage cluster sampling and census of faculty members (178 people) and students (216). For validation, reflective, composite and structural measurement models were used by the third version of smart pls3 software. In the findings section: educational, research, professional, organizational and extra-organizational skills with 17 components and 76 indicators in the field of teacher training were identified. Academic and structural strategies were presented and individual, organizational and extra-organizational consequences were identified. The results confirmed all major and minor hypotheses except the impact of globalization and socialization components on strategies as well as the impact of professional development on extra-organizational consequences. As a result of the present study, the need for professional development to achieve a successful university was confirmed, and at the end, suggestions were made at three levels: individual, departmental, educational and organizational.
خلاصه ماشینی:
در تربيت معلم نيز اصليترين عامل اهتمام به رسالت در اختيار اعضاء هيئت علمي است که فراتر از ديگر دانشگاه ها به دليل مأموريت و وجود ويژگيهاي متفاوت ، مستلزم انتفاع از کارکردها و مهارت هاي بالندگي ميباشند (٢٠١٣ ,Lapidot&Rozalis )؛ بنابراين در مطالعه حاضر با بهره مندي از نتايج 47 ديگر مطالعات بالندگيحرفه اي متناسب با بوم اين دانشگاه الگوي بالندگيحرفه اي طراحي و تبيين شد و اهداف ذيل موردبررسي قرار گرفت : ١- شناسايي ابعاد، مؤلفه ها و نشانگرهاي بالندگي حرفه اي اعضاء هيئت علمي تربيت معلم ٢- طراحي مدل بالندگيحرفه اي اعضاء هيئت علمي تربيت معلم ٣- اعتباريابي مدل بالندگي حرفه اي اعضاء هيئت علمي تربيت معلم در بررسي مطالعات داخلي، (٢٠٠٧)Jamshidi ابعاد حرفه اي، فردي، آموزشي و سازماني بالندگي هيئت علمي را شناسايي و وضعيت موجود را متوسط ارزيابي نمود؛ (٢٠٠٩)marzban در پژوهشي بااحساس نارضايتي اعضاء هيئت علمي از وضعيت موجود تأسيس مرکزي براي بالندگي اعضاء هيئت علمي را کاملا ضروري قلمداد کردند؛ (٢٠١٠) Baasandorj پنج عامل روان شناختي، عامل مديريتي، عامل فرهنگي- اجتماعي، عامل نهادي و عامل نظام حمايتي به عنوان سازه هاي تأثيرگذار بر توسعه حرفه اي اعضاء هيئت علمي استخراج کردند؛ و (٢٠١٥)salami et al باهدف بررسي شايستگيهاي هيئت علمي مهم ترين شايستگي در يک دهه آينده ، شايستگي پژوهش معرفي کردند و شکاف بين وضعيت موجود و شايستگي مطلوب را معناداري عنوان نمود و نياز به سياست گذاري درزمينه مطالعه اختصاصي در حوزه بالندگي را ارائه داد.
چرايي استفاده از تئوريداده بنياد: از ويژگيهاي رويکرد داده بنياد درکموقعيت و پيچيدگيهاي وضعيت موجود با حساسيت نظري بالا و در نظرگرفتن افراد و احساسات آن ها در محيط رخدادهاي مربوط به متغيرها است (٢٠١٧ ,Sarfo et al ;٢٠١٧,Porr &Stem )؛ بنابراين باوجود مطالعات گسترده در حوزه بالندگيحرفه اي اعضاء هيئت علمي، مدلي که مقوله محوري را مبتني بر موقعيت دانشگاه فرهنگيان با درک تفاوت هاي اين دانشگاه با ديگر موسسات آموزش عالي تبيين نمايد وجود نداشت لذا به دليل فقدان مدلي متناسب با بافت و زمينه تربيت معلم ، با حساسيت نظري، متدولوژي تحقيق براي طراحي مدل بالندگي حرفه اي اعضاء هيات علمي ارائه گرديد.
Determining the components of professional development of faculty members of Farhangian University, Journal of Research in Teacher Education, 3(1), 41-61.