چکیده:
این پژوهش به منظور مقایسه اثربخشی مشاوره تحصیلی مبتنی بر رویکرد روایتی و رویکرد شناختی-
رفتاری بر تاب آوری، انگیزش و هیجان های تحصیلی دانش آموزان با افت تحصیلی و مقایسۀ اثربخشی
مشاورة گروهی مبتنی بر رویکرد وجودی و شناختی رفتاری بر میزان کمرویی دانش آموزان پسر دبیرستانی
در باروق انجام شد. این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بود. همۀ
دانش آموزان با افت تحصیلی در مدارس بودند. از میان دبیرستان های پسرانه، از طریق نمونه گیری خوشه ای.
دو مدرسه انتخاب شد و با اجرای پرسشنامۀ کمرویی سموعی ٣٠ دانش آموز که کمرویی بالاتری داشتند
انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه جایگزین شدند. مشاورة گروهی مبتنی بررویکرد وجودی به
مدت هشت جلسه روی یک گروه اجرا شد وروی گروه دیگر هشت جلسۀ رویکرد شناختی رفتاری اجرا
شد و گروه گواه مداخله ای دریافت نکرد.
خلاصه ماشینی:
مقايسه اثربخشي مشاوره تحصيلي مبتني بر رويکرد روايتي و رويکرد شناختي- رفتاري بر تاب آوري، انگيزش و هيجان هاي تحصيلي دانش آموزان با افت تحصيلي 2 محمد امين آسترکي ١.
استاديار گروه مشاوره ، واحد علوم و تحقيقات ، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران ، ايران چکيده اين پژوهش به منظور مقايسه اثربخشي مشاوره تحصيلي مبتني بر رويکرد روايتي و رويکرد شناختي- رفتاري بر تاب آوري، انگيزش و هيجان هاي تحصيلي دانش آموزان با افت تحصيلي و مقايسۀ اثربخشي مشاورة گروهي مبتني بر رويکرد وجودي و شناختي رفتاري بر ميزان کمرويي دانش آموزان پسر دبيرستاني در باروق انجام شد.
جامعه آماري اين پژوهش کليه دانش آموزان دبيرستان هاي پسرانه منطقه ١٢ شهر تهران پايه دوم دور دوم ، در سال تحصيلي ١٤٠٠-١٣٩٩ ميباشد.
اهداف تحقيق : در اين تحقيق هدف مقايسه اثربخشي مشاوره تحصيلي مبتني بر رويکرد روايتي و رويکرد شناختي بر رفتاري و تاب آوري از نظر هيجانات در تحصيل دانش آموزان بادر نظر گرفتن افت تحصيلي وتعيين وتفاوت ها در اين تحقيق جزء اهداف تحقيق بررسي ميگردند.
هدف اصلي : تعيين تفاوت اثربخشي مشاوره تحصيلي مبتني بر رويکرد روايتي و رويکرد شناختي- رفتاري بر تاب آوري، انگيزش و هيجان هاي تحصيلي دانش آموزان با افت تحصيلي.
٢. تعيين اثربخشي مشاوره با رويکرد شناختي رفتاري بر تاب آوري تحصيلي دانش آموزان با افت تحصيلي .
٤. تعيين اثربخشي مشاوره با شناختي رفتاري بر هيجان هاي تحصيلي دانش آموزان با افت تحصيلي.
,(2020),Control value theory: Using achievement emotions to improve understanding of motivation, learning,& performance in medical education: AMEE Guide No. 64.