چکیده:
پژوهش حاضر به شناسایی و اعتباریابی عوامل موثر بر جریانسازی رسانهای در ورزش پرداخته است. روش پژوهش با توجه به هدف، آمیخته یا بهعبارتی، ترکیبی بوده است. جامعه آماری نیز متشکل از دو بخش کیفی، شامل متخصصان رسانه دارای سابقه تدریس دانشگاهی یا فعالان حوزه ورزش و رسانه، متخصصان ترویج ورزش در رسانه، صاحبنظران و صاحبمنصبان ورزش، برنامهسازان ورزشی، سیاستگذاران و مشاوران ورزشی سازمان صداوسیما (16نفر) و بخش کمی، شامل کارشناسان حوزه رسانه و دانشجویان رشته تربیت بدنی و بینندگان برنامههای ورزشی (370 نفر) بوده است. ابزار اندازهگیری در مرحله کیفی، مصاحبه باز بوده و تحلیل با نرمافزار Maxqda صورت گرفته است. در بخش کمی، ابزار پژوهش پرسشنامه مستخرج از کدهای بخش کیفی بود که با نرمافزار AMOS تجزیهوتحلیل شد. بر مبنای تحلیل دادهها 86 مفهوم اولیه، 19 کد محوری و 5 کد گزینشی عوامل علی، عوامل زمینهای، عوامل مداخلهگر، عوامل راهبردی و پیامدها شناسایی شدند. نتایج قسمت کمی بیانگر تایید گویهها و عوامل در آزمونهای تحلیل عاملی تاییدی بود به این معنی بارهای عاملی گویهها و عوامل بالاتر از 0. 4 بودند. در نهایت میتوان گفت که الگوی ارائه شده باتوجهبه نظر کارشناسان و افراد صاحبنظر تدوین شده است و اجرای آن میتواند باعث بهبود وضعیت جریانسازیهای رسانهای جامعه در خصوص رسانههای ورزشی شود و در نهایت، میزان استقبال از این رسانهها را در تمام حوزهها افزایش دهد.
The research was conducted to accredit and identify factors affecting media flow in sports by mixed methods. The statistical population includes media experts with university teaching experience or activists in sports and media, sports promotion experts in media, sports experts and officials, sports media producers, policy makers and sports consultants of IRIB (16 people) for the qualitative part and media experts and students in the field of physical education and viewers of sports programs (370 people) for the quantitative part. The measurement tool in the qualitative stage was the open interview and the analysis was done with Maxqda software. The research tool in quantitative part, was the questionnaire extracted from the qualitative part codes, and was analyzed with AMOS software. Based on data analysis, 86 basic concepts, 19 Axis codes and 5 selective codes of causal, contextual, intervening, and strategic factors and consequences were identified. The results of the quantitative part confirmed items and factors in the confirmatory factor analysis tests. Factors and factors loads of items rate were higher than 0.4. Finally, the provided model has been developed with the opinion of experts, and its implementation can improve the current state of sports media in the community, which will increase the acceptance of these media.
خلاصه ماشینی:
1. 6 پژوهش های ارتباطی ، ســال بیـست ونــــهـم ، مقدمه شمـاره ١ (پیاپی ١٠٩)، در ایـران ، رسـانه ابـزاری سیاسـی شـناخته می شـود و بـه دلیـل غلبـه نگاه های بهـــــــــــار١٤٠١ جناحـی و سـوگیری ارزشـی ، مطالعـات کمی در مورد آن انجام شـده اسـت ؛ وظایف مهـم ایـن نهـاد اجتماعـی را بر مبنـای پژوهش هـای علمی صـورت گرفتـه در نقاط مختلـف جهـان ، این گونـه می تـوان برشـمرد: نخسـتین و بـه تعبیـری ، مهم تریـن وظیفـه رسـانه ، در بعـد اطلاع رسـانی و خبررسـانی دربـاره فعالیت هـای دولـت اسـت .
ازایـن رو، پژوهـش حاضـر بـا بررسـی روایـی عامل هـای شناسـایی شـده ، قصـد دارد بـه ایـن پرسـش پاسـخ دهـد کـه آیـا عوامـل جریان سـازی در ورزش از روایی سـازه مناسـبی برخوردارهستند؟ چارچوب نظری پژوهش رسـانه های جمعـی کـه بی تردیـد از پدیده هـای بارز جهـان معاصرنـد، می توانند از طریـق کانال هـای ارتباطـی ماننـد فضـای مجـازی ، رادیـو و تلوزیـون و به واسـطه تبلیغـات سـازمان یافته در برقـراری ارتباطـی سـودمند بیـن ورزش و رسـانه ها و بـا پخـش اعلامیـه ، برنامه هـای خبـری ، فیلم هـای مسـتند و برنامه هـای سـرگرمی بـه لحـاظ شـرایط خـاص خـود ماننـد سـهولت اسـتفاده اکثریـت جامعـه از آنهـا، تأثیر بسـزایی در فرهنگ سـازی ورزشـی به خصـوص ورزش بانـوان داشـته باشـند.
در این خصـوص ، نتایج پژوهش ها کـه در بخش پژوهش هـا گـزارش شـده اند، حاکـی از آن اسـت کـه بـه لحـاظ موضوعـی ، مطالعات زیـادی در زمینـه جریان سـازی صـورت گرفتـه امـا در مقوله هـای تخصصـی ماننـد رسـانه های ورزشـی، ایـن امـر تاکنـون مدنظـر قـرار نگرفتـه اسـت .