چکیده:
امید به آمدن منجی انسانها از انواع گرفتاریهای بشری، مورد آرزوی دیرینه انسان، در تمام زمانها و مکانها و با هر فرهنگ و کیشی بودهاست. تا آنجا که حضرات معصومین:، بر انتظار برای تشکیل جامعه مهدوی تأکید داشتهاند. انتظار در مفهوم کلی آمادهسازی فردی و اجتماعی برای زمینهساز انقلاب جهانی منجی عالم است. و به فرموده مقام معظم رهبری انتظار سکون نیست؛ انتظار رها کردن و نشستن برای اینکه کار به خودی خود صورت بگیرد، نیست. انتظار حرکت است. انتظار آمادگی است. انتظار فرج یعنی کمر بسته بودن، آماده بودن، خود را از همه جهت برای آن هدفی که امام زمان7 برای آن هدف قیام خواهد کرد[1] از اینرو انقلابی که دوره انتظار و آمادهسازی نداشته باشد و براساس جو محیط و جریان حاکم حرکت کند، در همان گامهای اول در زیر بار فشارها و ابهامها گرفتار میشود. تاریخ معاصر ما هم از این منتظران وفادار کم ندارد. از میان این سربازان پا در رکاب عصر ما، نام شهید سلیمانی درخشش ویژهای دارد که به فرموده رهبر فرزانه انقلاب، سردار شهید عزیز ما را با چشم یک مکتب، یک راه، یک مدرسهی درسآموز، نگاه کنیم.[2] الگوبرداری از اصول و ارزشهای بنیادی این مکتب برای همگان، سراسر فایده است. تأسی به روش و منش و روحیۀ مقاومت ایشان و نقش ایشان در زمینهسازی انتظار، فرد را به انتظار سازنده و حرکتآفرین تبدیل میکند. نتیجه حاصله نشان میدهد؛ نقش شهید در اعتماد داشتن به ولی الهی و جایگاه او، حمایت کردن از نائب ایشان، تهذیب نفس، آمادگی برای خدمت همهجانبه به مظلومین عالم در همۀ لحظات، نیاز بدون توجه به مکان جغرافیایی، شجاعت، قهرمان در نگاه دشمن، حضور در میدان دشمن و نگاه فرامیهنی و... از اصول این مکتب بوده که باید با مهندسی دقیق به عنوان قوانین زندگی یک منتظر قرار گیرد.
The hope for the emergence of the savior of humanity from all kinds of human calamities has been a long-standing human desire, at any time and place and with any culture and religion. To the extent that the Infallibles (peace be upon them) have emphasized the expectation of the formation of a Mahdavi society. Waiting in the general sense of individual and social readiness to establish a world revolution is the savior of the world. And, according to the Supreme Leader, there is no expectation of silence; There is no waiting to be let go and sit down for work to happen on its own. Waiting to move. Waiting for readiness. Waiting for Faraj means being ready, being ready in any direction for the goal that the Imam of the Age is raising, hence a revolution that does not have a period of waiting and preparation and moves according to the environment and flow. , In the very first steps under the burden of pressures and ambiguities. Our contemporary history is no less faithful than these waiters. Among these rider soldiers of our time, the name of Martyr Soleimani has a special shine that, according to the wise leader of the revolution, our dear martyr Sardar, we look at it through the eyes of a school, a way, a school. . It is useful for everyone to emulate the basic principles and values of this school. Creating the method, character and spirit of resistance and their role in creating the expectation field, makes the person a constructive and motivating expectation. The result shows; The role of the martyr in trusting the divine guardian and his position, supporting the deputy, self-purification, readiness to serve the oppressed of the world in all moments, need regardless of geographical location, courage, hero in the eyes of the enemy, presence in the enemy field and transnational view And ... it is one of the principles of this school that should be carefully engineered as the rules of a life expectancy.