چکیده:
توسعه صادرات غیرنفتی در گرو رشد بخش خصوصی و رشد بخش خصوصی در گرو واگذاری داراییها و شرکتهای دولتی به بخش خصوصی (خصوصیسازی) و رفع موانع فعالیت بخش خصوصی (بهبود فضای کسبوکار) است. لکن، شواهد تجربی نشان داده خصوصیسازی بدون بهبود فضای کسبوکار به نتیجه نمیرسد. از اینرو، اقتصاددانان بر ارحجیت بهبود فضای کسبوکار نسبت به خصوصیسازی تأکید دارند. در همین راستا، تحقیق حاضر سعی نمود تأثیر فضای کسبوکار بر سهم بازار کشورهای منتخب صادرکننده نفت از صادرات غیرنفتی جهان را طی دوره 2019-2008 بررسی نماید. به همین منظور، مدل تحقیق با استفاده از دادههای تابلویی و به روش گشتاورهای تعمیمیافته برآورد گردید. نتایج نشان داد، تأثیر تعداد مجوزهای صادرات، متوسط زمان صادرات و متوسط هزینه صادرات بهعنوان شاخصهای جایگزین فضای کسبوکار بر سهم بازار صادرات غیرنفتی کشورهای منتخب منفی و معنیدار است. به این معنا که با کاهش تعداد مجوزهای صادرات، متوسط زمان صادرات و متوسط هزینه صادرات، بر سهم بازار کشورهای منتخب از صادرات غیرنفتی جهان افزوده شده است. همچنین، تأثیر متغیرهای کنترلی تولید سرانه، نرخ ارز واقعی و درجه باز بودن اقتصاد بر سهم بازار صادرات غیرنفتی کشورهای منتخب مثبت و معنیدار است.
Non-oil export development is one of the policy priorities in countries dependent on oil exports to achieve balanced and comprehensive development. However, the development of non-oil exports depends on the growth of the private sector and the growth of the private sector is also possible through both the transfer of assets and public corporations to the private sector (privatization) and the removal of barriers to private sector activity (improving the business environment). But, empirical evidence has shown that privatization does not result without improving the business environment. Hence, economists emphasize that improving the business environment is prior to privatization. In this regard, the present study has tried to determine the impact of Business space on market share of non-oil export in developing selected countries during the period 2008-2019. From the three indicators, Documents to export, Time to export and the Cost to export were used as an alternative to the business environment. Eventually, the research model using panel data and the generalized method of moments estimated and results showed that the impact of Documents to export, Time to export and the Cost to export Documents to export, Time to export and the Cost to export on market share of non-oil export is negative and meaningful. Also, the effect of controlling variables including per capita production, real exchange rate and openness on market share of non-oil exports is positive and significant