چکیده:
زمینه: جوهره استراتژی، فراگیر بودن اندیشه و چالاکی انتخاب است. در دنیای امروز که مهمترین مولفههای توصیفگر آن پویایی و عدم قطعیت است، تحت نظر داشتن عوامل چالشگر - محیط بیرون و درون سازمانها- نه تنها داشتن نگاه جامع را دشوار میسازد، بلکه فرآیند تدوین استراتژی را پیچیده و انتخابهای ممکن را به سرعت از گردونه احتمالات حذف میکند. هدف: هدف عمده این پژوهش تسریع و تسهیل یادگیری رفتار سیستمها در شرایط فعلی و ترسیم آینده با استفاده از سناریونویسی است. روش: برای غلبه بر چالشها، رویکردهای متفاوتی در دهههای اخیر توسعه یافتهاند که عمدتا در قالب وجوه مختلف آیندهپژوهی، قابل دستهبندی هستند. آیندهپژوهی را به عنوان چگونگی زایش واقعیت فردا از دل تغییر یا ثبات امروز توصیف کردهاند و برای شناسایی آیندههای محتمل از روشهای سناریوپردازی و شبیهسازی بهره جستهاند. این پژوهش پیامدهای نامشخص تصمیمگیریها را با استفاده از تحلیل دینامیکی آشکار و با بهرهگیری از نگاه عارضهیابانه خبرگان، علل ریشهای و متغیرهای میانجی و اثرگذار بر عناصر آمیخته نوین بازاریابی خدمات در صنایع نیروگاهی را مدلسازی کرده است. یافتهها: مدل شبیهسازی شده با استفاده از تکنیک پویایی سیستم و با نرم افزار ونسیم طراحی و با استفاده از اطلاعات و ارقام واقعی صنعت، رفتار این متغیرها شبیهسازی شده و ارتباطات بین آنها و نحوه تاثیرشان بر کل سیستم مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج آن را به آینده تعمیم داده شده است. نتیجهگیری: حاصل این پژوهش ارائه مدلی جهت ارزیابی، اولویتبندی عناصر استراتژیک آمیخته بازاریابی و پیشنهاد راهکارهایی برای بازنگری و تقویت استراتژیهای بازاریابی در صنعت مذکور میباشد.
Background: The essence of strategy is the comprehensiveness of thought and agility of choice. In today's world, where the most important components describing it are dynamism and uncertainty, observing the challenging factors, both inside and outside the organizations, not only makes it difficult to have a comprehensive look, but also makes the process of strategy development complex, and eliminates possible alternatives.Objective: The main purpose of this research is to enhance the learning of current behavior of the systems and to draw the future by scenario planning.Methodology: Future studies have been described as how to bring about the reality of tomorrow from the changes or stability of today. Scenario planning and simulation methods have been used to identify probable futures. This research has developed a model to determine the uncertain consequences of decision-making using dynamic methods, the expert’s judgment, and root causes, intermediate and main variables affecting the elements of new marketing mix in power plant services industry.Finding: The research model has been designed using system dynamics technique and Vensim software. The behavior of variables has been simulated using real figures of the industry and the interactions between variables and their effects on overall system have been evaluated and results extended to the future.Conclusion: The result of this research is the prioritization of the strategic elements of the marketing mix, providing model for evaluating their situation and proposing solutions for reviewing or strengthening marketing strategies in the industry mentioned taking into account the simulation results.