چکیده:
مقدمه: هدف از این تحقیق بررسی روابط ساختاری توسعه منابع انسانی با عملکرد سازمانی در معلمان تربیت بدنی با تاکید بر جهتگیری اهداف پیشرفت بود.
روش ها: تجامعه آماری این تحقیق شامل کلیه معلمان تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش میباشد. طبق آمار تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش تعداد معلمان 33000میباشد (که از این تعداد28000نفر در کلاسهای درس حضور دارند و 5 هزار نفر فعالیتهای ستادی را انجام میدهند که در این پژوهش کسانی که در کلاسهای درس حضور دارند جامعه آماری را تشکیل میدهند). نمونه آماری در این تحقیق با توجه به حجم جامعه آماری برابر با 379نفر محاسبه گردید. در این پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل مسیر، ضریب همبستگی، رگرسیون و مدل معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که جهتگیری هدف تسلطی-اجتنابی(005/0=P، 77/2=T، 02/0=B)، جهتگیری هدف تسلطی-گرایشی (000/0=P،40/3=T، 07/0=B) و جهتگیری هدف عملکردی-گرایشی (000/0=P، 75/4=T،10/0=B) منجر به بهبود رابطه بین توسعه منابع انسانی با عملکرد سازمانی معلمان تربیت بدنی شد، اما جهتگیری هدف عملکردی-اجتنابی نقش میانجی معنیداری در رابطه بین توسعه منابع انسانی با عملکرد سازمانی معلمان تربیت بدنی نداشت (140/0=P، 47/1=T، 01/0-=B).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج، توسعه منابع انسانی جهت افزایش عملکرد سازمانی باید جهتگیری اهداف پیشرفت را به منظور تبیین تأثیر توسعه منابع انسانی بر عملکرد سازمانی مدنظر داشته باشد.
Introduction and Aim: The aim of this study to investigate the Structural Relations of Human Resource Development with Organizational Performance in physical Education Teachers Emphasizing the Role of the Orientation of Advanced Goals.
Methods: The research method was "causal". The statistical population of this study includes all physical education teachers of the Ministry of Education. According to the Ministry of Physical Education, the number of teachers is 33,000 (of which 28,000 are in the classroom and 5,000 are staffing the study. Statistical sample in this study was 379 persons according to the size of the statistical population. In this study, multistage cluster random sampling was used. Path analysis, correlation coefficient, regression, and structural equation modeling were used for data analysis.
Finding: The results showed that dominance-avoidance goal orientation (P=0.005, T=2.77, B=0.02), dominance-orientation goal orientation (P=0.000, T=3.40, B=0.07) and performance-orientation goal orientation (P=0.000, T=4.75, B=0.10) improved the relationship between HR development and organizational performance of physical education teachers, but direction- Functional-avoidance goal making had no significant mediating role in the relationship between human resource development and organizational performance of physical education teachers (P=0. 140, T=1.47, B=-0.01).
Conclusion: According to the results, human resource development in order to enhance organizational performance should consider the goals of progression in order to explain the impact of human resource development on organizational performance.