چکیده:
در نبود اسناد و آثار مکتوب درباره زمان و چگونگی پیدایش بسیاری مکانهای مقدس و زیارتگاهها، باورهای مردم درباره آنها در دورههای مختلف دستخوش تغییر شده و گاه حتی به تغییر کاربری یا ماهیت آنها منجر شده است. نمونهای از این دست زیارتگاهها، مزار «بیتالاحزان» در قبرستان بقیع در مدینه منوّره است. در این نوشتار، به عنوان نمونه سیر تحوّل باورهای مردم درباره مزار بیتالاحزان ـ به روش توصیفیـ تحلیلی و بر اساس منابع تاریخی و جغرافیایی بین سدههای سوم تا ششم هجری ـ بررسی شده است.
نتایج این بررسی نشان میدهد که بیتالاحزان، در سدههای اولیه اسلامی به نام «مسجد فاطمه» شهرت داشته و احتمالا در اصل محل دفن حضرت فاطمه بنت اسد بوده است. اما در دورههای بعد با انتساب به حضرت فاطمه زهرا (س)، باورهای دیگری درباره آن شکل گرفته و نهایتا در نیمه دوم سده ششم ـ که مدینه به شهری شیعهنشین تبدیل شده بود ـ نام و باور کنونی رایج درباره آن تثبیت شده است.
In the absence of written documents and works about the time and process of the emergence of many holy places and shrines, people’s beliefs about them have changed overtime and sometimes have even led to a shift in their application or nature. An example of such a shrine is Bayt al-Ahzan in the Baqi Cemetery in Medina. In this article, the evolution of people’s beliefs about the shrine of Bayt al-Ahzan, as a case study, was discussed in a descriptive-analytical method based on historical and geographical sources from the 3rd to the 6th centuries AH. The results show that Bayt al-Ahzan, known as the “Mosque of Fatimah” in the early centuries of Islam, was probably originally the burial place of Hazrat Fatimah bint Asad. But in later periods, with the attribution of the mosque to Fatimah al-Zahra (as), other beliefs were formed about it. Finally, in the second half of the 6th century, when Medina became a city populated by Shiites, the current common name and beliefs about it were established.