چکیده:
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی بسته آموزشی فرزند پروری بر کاهش مشکلات اجتماعی و کمبود توجه نوجوانان دارای مشکلات عاطفی و رفتاری انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی نوجوانان دارای مشکلات عاطفی و رفتاری در شهر اهواز در سال 1400-1399 بود. نمونه پژوهش شامل 34 نفر که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در دو گروه (آزمایش 17 نفر و گروه گواه 17 نفر) بهصورت تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 75 دقیقهای هر هفته دو جلسه تحت آموزش بسته تدوینشده فرزند پروری قرار گرفتند. بهمنظور گردآوری دادهها در پیشآزمون و پسآزمون از سیاهه مشکلاترفتاری نوجوان CBCL(2001)، استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از کوواریانس چندمتغیری (MANCOVA) صورت گرفت. یافتهها نشان داد که بسته آموزشی تدوینشده تأثیر معناداری بر نمره مشکلات اجتماعی (01/0>P، 240/17=F) داشته، ولی این تغییر بر کمبود توجه نوجوانان (05/0p،923/2 =F) معنیدار نبود. با توجه به نتایج بهدستآمده، میتوان بیان نمود؛ بسته تدوینشده فرزندپروری میتواند بهعنوان یک مداخله مؤثر بهمنظور توانمندسازی والدین در حل مشکلات اجتماعی نوجوانان دارای مشکلات عاطفی و رفتاری مورداستفاده قرار گیرد.
The aim of this study was to determine the effectiveness of the parenting education packages in reducing social problems and the lack of attention of adolescents with emotional and behavioral problems. The research method was semi-experimental with a pretest-posttest design with the control group. The statistical population of the study included all adolescent children in Ahvaz in 2020. The research sample consisted of 34 people from the statistical population who were selected by the purposive sampling method and randomly replaced in two groups (experimental - 17 people and control group - 17 people). The experimental group underwent a developed parenting package for 8 sessions of 75 minutes; two sessions a week. In order to collect data in pre-test and post-test, Achenbach and Rescuela's (2001) Child Behavior Checklist (CBCL) was used. Data were analyzed using univariate analysis of covariance (MANCOVA). The results showed that the developed educational package had a significant effect on the score of social problems (P
خلاصه ماشینی:
رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ٤، شماره پياپي ٧٣، تير ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(4), 2022 اثربخشي بسته آموزشي فرزندپروري بر کاهش مشکلات اجتماعي و کمبود توجه نوجوانان داراي مشکلات عاطفي و رفتاري The effectiveness of parenting education to parents on reducing social problems and lack of attention to adolescents emotional and behavioral problems دکتر شيوا رادفر Dr .
چکيده Abstract The aim of this study was to determine the اين پژوهش با هدف تعيين اثربخشي بسته آموزشي فرزند پروري بر کاهش effectiveness of the parenting education packages in مشکلات اجتماعي و کمبود توجه نوجوانان داراي مشکلات عاطفي و reducing social problems and the lack of attention of adolescents with emotional and behavioral problems.
نوع مقاله : کاربردي دريافت : دي ١٤٠٠ پذيرش : اسفند ١٤٠٠ ويرايش نهايي: تير ١٤٠١ اثربخشي بسته آموزشي فرزندپروري بر کاهش مشکلات اجتماعي و کمبود توجه نوجوانان داراي مشکلات عاطفي و رفتاري The effectiveness of parenting education to parents on reducing social problems and lack of attention to … مقدمه نوجواني١ از جمله مراحل رشد و تکامل است که آثار آن در بلندمدت اهميت ويژه اي دارد (نصيرينيا و همکاران ، ١٤٠٠).
نتايج يافته ها نشان داد که تفاوت دو گروه از لحاظ نمره مشکلات اجتماعي از نظر آماري معنادار است ، بدين معنا که بسته آموزشي رويش روان شناسي، سال ١١، شماره ٤، شماره پياپي ٧٣، تير ١٤٠١ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),11(4), 2022 فرزند پروري به والدين در کاهش مشکلات اجتماعي نوجوانان داراي مشکلات عاطفي مؤثر است .
Santesteban-Echarri اثربخشي بسته آموزشي فرزندپروري بر کاهش مشکلات اجتماعي و کمبود توجه نوجوانان داراي مشکلات عاطفي و رفتاري The effectiveness of parenting education to parents on reducing social problems and lack of attention to … در کنار درمان روان شناختي احساس ميشود.