چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش بازی درمانی بر هویت اجتماعی تعدادی از کودکان دختر پیش دبستانی ناحیه 4 شهر شیراز بوده است. این پژوهش از نظر هدف از جمله تحقیقات کاربردی بوده که برای اجرای آن روش نیمه تجربی، با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری شامل تعدادی از کودکان پیش دبستانی ناحیه 4 شهر شیراز می باشد. نمونه مورد نظر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شد و افراد انتخاب شده در دو گروه آزمایش (22 نفر) و کنترل (22 نفر) جایگزین شدند. ابزار سنجش در این پژوهش آزمون رشد نیوشا بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی صورت پذیرفت . نتایج آزمون تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش بازی درمانی بر هویت اجتماعی کودکان پیش دبستانی تاثیر معناداری دارد. باتوجه به کارکردهای مختلف بازی در امر آموزش، این ضرورت احساس می شود که به کودکان، بازی آموزش داده شود. هنگامی که راه صحیح یا جدید استفاده از وسیله ای را به کودک می آموزیم، موضوع و مسیر داستانی را به کودک پیشنهاد می شود، در واقع زمینه ی رشد اجتماعی و هویت اجتماعی کودک فراهم می شود.
خلاصه ماشینی:
نتايج آزمون تحليل کواريانس نشان داد که آموزش بازي درماني بر هويت اجتماعي کودکان پيش دبستاني تاثير معناداري دارد.
Esquivel ٢ - Ray & Elliott ٣ - LaGreca & Stone ٤ - Hyatt & Filler در مهارت هاي اجتماعي، بيانگر پيشايندهاي بالقوه براي اختلال هاي روانشناختي و مشکلات رفتاري بيشتري است (نسائيان و اسدي گندماني، .
(1395 امروزه روش هاي و مداخله هاي متعدي بر هويت اجتماعي کودکان در پيش دبستاني استفاده مي شود به نظر مي رسد يکي از اين روش ها آموزش بازي درماني باشد.
که دنياي بيروني و دروني کودک را به همديگر مرتبط مي سازد و به کودک در جهت کنترل فشارها و احساسات کمک مي کند(تمسکي وعبدي زرين ، ١٣٩٩) نتايج پژوهش گونس ٣(٢٠٢١) نشان داد که بازي نقش قابل توجهي در افزايش هويت اجتماعي کودکان دارد.
نتايج پژوهش سيف و همکاران (١٣٩٧) نشان دادند که بازي درماني گروهي باعث بهبود مهارت هاي هويت اجتماعي در کودکان پيش دبستاني شده است .
لذا با توجه به اهميت و ضرورت بازي اين پژوهش به دنبال اثربخشي آموزش بازي درماني بر هويت اجتماعي کودکان پيش دبستاني ناحيه ٤ شهر شيراز است .
بحث و نتيجه گيري هدف از پژوهش حاضر اثربخشي آموزش بازي درماني بر هويت اجتماعي تعدادي از کودکان دختر پيش دبستاني ناحيه ٤ شهر شيراز بود.
پژوهش سيف (١٣٩٧) نشان داد که با روش نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل ، در کودکان پيش دبستاني انجام شد نشان داد که بازي درماني باعث بهبود مهارت هاي هويت اجتماعي در کودکان پيش دبستاني شده است .