چکیده:
The aim of this study was to investigate the effectiveness of working memory training on the planning and executive functions in children with learning disabilities. The method of the present study was quasi-experimental pretest-posttest with a control group. The statistical population of the present study included all LD children of Bushehr, Iran in 2021. The participants were 30 students who were selected by accessible sampling method and randomly assigned to experimental and control groups. Data were collected using the Tower of London (TOL) scale and Gioia et al. Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF). Working memory training using the protocol of Shaykh al-Islami et al. (2017) was presented to children with learning disabilities in the experimental group during 17 sessions. The control group did not receive any intervention during this period. The results showed that the training of working memory significantly increased the planning and components of executive functions (inhibition, working memory, shifting, planning/organizing and emotional control). These results confirmed the practical and theoretical importance of working memory training programs as methods of training planning and executive functions in L.D children.
هدف این پژوهش اثربخشی اموزش روش حافظه فعال بر برنامه ریزی و کارکردهای اجرایی کودکان دارای اختلال یادگیری شهرستان بوشهر بوده است. روش پژوهش حاضر نیمه ازمایشی با طرح پیش ازمون و پس ازمون با گروه کنترل و جامعه اماری پژوهش حاضر شامل کودکان دارای اختلال یادگیری شهرستان بوشهر در طی سال تحصیلی 1401- 1400 بود. حجم نمونه پژوهش 30 نفر که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه ازمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل پروتکل اموزش روش حافظه فعال شیخ الاسلامی و همکاران (1396) و پرسشنامه های ازمون برج لندن (ToL) و کارکردهای اجرایی جرارد و همکاران (2000) بود. یافته ها نشان داد که اموزش روش حافظه فعال موجب بهبود برنامه ریزی گروه ازمایش در مقایسه با گروه کنترل گردید. همچنین اموزش روش حافظه فعال موجب بهبود هر یک از مولفه های کارکردهای اجرایی یعنی یعنی بازداری، انتقال توجه، کنترل هیجانی، اغازگری، حافظه کاری، برنامه ریزی، سازماندهی مواد و کنترل ازمودنی های گروه ازمایش در مقایسه با گروه کنترل گردید. در نتیجه گیری کلی پژوهش می بایست بیان نمود که با به کارگیری اموزش روش حافظه فعال می توان به افزایش نقاط قوت و مهارت های دانش اموزان در حوزه برنامه ریزی و کارکردهای اجرایی کودکان دارای اختلال یادگیری کمک نمود.