چکیده:
دستیابی به اقتصاد مبتنیبر دانش را میتوان مؤلفهای مهم و اساسی در رشد و توسعه کشورها دانست، بهطوریکه در ایران مسئولان اهمیت و ضرورت این موضوع را بهوضوح بیان کردهاند. در این راستا میتوان به قانون حمایت از شرکتهای دانشبنیان اشاره کرد که در سال 1389 به تصویب رسید. ازاینرو اهمیت توجه به این نوع سازمانها را بیش از گذشته میطلبد.هدف از این پژوهش ارائه مدلی برای اجرای استراتژی مبتنیبر رویکرد منبعمحور در شرکتهای دانشبنیان است که به روش کیفی با استفاده از نظریه دادهبنیاد انجام شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات کیفی، مصاحبه عمیق و جامعه آماری این تحقیق، مدیران و استراتژیستهای شرکتهای دانشبنیان پارک فناوری پردیس است. روش نمونهگیری این تحقیق هدفمند با تکنیک گلوله برفی بوده و دادههای گردآوری شده حاصل 15 مصاحبه عمیق، براساس مدل استراوس و کوربین (1998) تجزیه و تحلیل و با مدل کیفی استخراج شده است.در نهایت براساس تحلیل دادههای بهدست آمده، مقولهمحوری که اجرای استراتژی در شرکتهای دانشبنیان است شامل مقولههای فرعی «تناسب استراتژیک، ترجمه استراتژیک و اطمینان از تصمیمگیری صحیح و بهموقع» است.
knowledge-based economics plays an important role in the progress of any country and has the potential to bring about an increase in employment and economic development. Thus it is necessary to conduct a research in order to deal with all the affairs in knowledge-based companies.the goal of this research is to present a model in knowledge-based companies for strategies based on grounded theory.the grounded theory method was combined with a qualitative-quantitative method and employed in this study. The tools used to gather data in the qualitative section were in-depth interviews and in the quantitative section was the questioner.the gathered data form about 15 in-depth interviews was evaluated based on the method by Ashteras and Courbin (1998) and the qualitative model was extracted. In this research the effect of content-based factors and the process of strategical execution was evaluated based on the performance of knowledge-based companies using the structural equations (SPSS 18, SmartPLS).the theory of strategic execution by knowledge-based companies, is problematic due to minor issues such as “strategic fit”, “strategic translation” and “lack of confidence in the best and most timely decisions”.