چکیده:
در سوره اسراء اشاره به دو فساد بنیاسرائیل شده است. عدهای از مفسران وقوع این فسادها را در زمانهای گذشته دانستهاند. از این میان بخش قابلتوجهی از تفاسیر، وقوع این فساد و سرکوبی آن را در زمان بختالنـصّر میدانند. حال آنکه در هیچیک از روایات مصداق «اولی باس شدید» به افرادی در گذشته اطلاق نشده است و به تبع آن فساد بنیاسرائیل و همچنین سرکوبی فساد بنیاسرائیل نیز توسط «اولی باس شدید» در آخرالزمان تحقق خواهد یافت. صاحب جامع البیان وقوع این فساد و سرکوبی آن را در زمان بختنـّصر میداند اما بقیه مفسران در این باره یا نظریه جدیدی را ارائه نکردهاند یا بدون هیچگونه اظهارنظری در مورد آن، صرفا به نقل نظر وی پرداختهاند. مقاله حاضر با بررسی و تحلیل متون تفسیری، به نقد و بررسی امکان وقوع فساد مطرحشده در آیه چهارم سوره اسراء در قبل از اسلام، میپردازد. وقوع فساد و سرکوبی آن در زمان قبل از اسلام بهویژه توسط بختنـصر، را بر پایه شواهد تاریخی موجود و دلایل روایی و تحلیل منطقی ردّ نموده و امکان وقوع این وعده را اولا به دوران پس از اسلام و سپس بهطور دقیقتر به حوالی زمانی دوران آخرالزمان و قبل از ظهور موکول مینماید.
In Surah Al-Isra', two corruptions of the children of Israel are mentioned. Some commentators have considered the occurrence of these corruptions in the past. Among these, a significant part of the interpretations consider the occurrence of this corruption and its suppression in the time of Bakhtunssar. However, in none of the narrations is the example of "uli ba`sin shadidin/of great might" applied to people in the past, and consequently the corruption of the children of Israel and also its suppression by the "uli ba`sin shadidin" will be realized in the end of the time, akhir ul-zaman. The author of Jame 'al-Bayan considers the occurrence of this corruption and its suppression at the time of Bakhtunassar, but other commentators have either not presented a new theory in this regard or have simply quoted his opinion without commenting on it. The present article reviews the analysis of interpretive texts and examines the possibility of corruption mentioned in the fourth verse of Surah Isra before Islam. It rejects the occurrence of corruption and its suppression in the pre-Islamic period, especially by Bakhtunassar, based on the available historical evidence, narrative reasons and logical analysis, and views the possibility of this promise occurring first in the post-Islamic period and then more precisely around akhir ul-zaman.