چکیده:
برای تشریح بهتر تاثیر عوامل فوق و سایر عوامل دیگر در سیاست گذاری نظام آموزشی» بهتر است که نظام
آموزشی به عنوان یک سیستم مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. به این منظورء اول خود سیاست و نظام و
اجزای آن مورد بررسی قرار گرفته و سپس نظام آموزشی را بطور کامل و علمی مورد بررسی قرار میدهیم
و در نهایت فرا سیستمهای موثر برآن را مشخص مینماییم.
خلاصه ماشینی:
دانشجوي دکتري تخصصي روانشناسي تربيتي، واحد تهران شمال ، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران ، ايران چکيده براي تشريح بهتر تأثير عوامل فوق و ساير عوامل ديگر در سياست گذاري نظام آموزشي، بهتر است که نظام آموزشي به عنوان يک سيستم مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد.
واژه هاي کليدي: سياست آموزشي، عوامل محيطي، عوامل سياسي، عوامل اجتماعي مقدمه برنامه ريزي آموزشي مجموعه اي از رشته هاي مختلف و مرتبطي است که دولت ها، گروه هايي از مردم و سازمان ها با ديدگاه هاي مختلف از جهات فني و باهدف سياستگذاري در آن فعاليت ميکنند و موفقيت در اين زمينه مستلزم آن است که مباحث تحليل شده و سياست ها، توليد، اجرا و ارزيابي همواره مورد بازبيني قرار گيرند.
اين ارزشها، هنجارها و سنت ها و غيره که خيلي گران بدست آمده اند از طريق آموزش و پرورش به افراد جامعه منتقل 55 بررسي عوامل موثر در شکل دهي و اجرايي ساختن سياست هاي آموزشي (محيطي، سياسي، اجتماعي) مي شوند لذا در سياست هاي کلان به اينها اهميت داده مي شوند و در قالب کتابهاي درسي به افراد جامعه منتقل مي کنند.
با اين وجود، هنوز توجه کمي به سرمايه گذاري براي درک ماهيت اين 61 بررسي عوامل موثر در شکل دهي و اجرايي ساختن سياست هاي آموزشي (محيطي، سياسي، اجتماعي) تغيير و مهم تر از آن ، مفصل بندي تحليل انتقادي سياست آموزشي شده است .