چکیده:
سیستم حملونقل شهری از اساسیترین بخشهای یک شهر میباشد. پایش سیاستگذاری و برنامهریزی سیستمهای حملونقل شهری بر اساس سیستم حملونقل پایدار شهری از نیازهای اساسی متولیان طرحهای حملونقل میباشد که امروزه موردتوجه کشورهای توسعهیافته میباشد. این پژوهش باهدف ارزیابی پروژه قطار شهری کرمانشاه بر اساس سیستم حملونقل پایدار شهری صورت پذیرفته است. روش تحقیق در این پژوهش از نوع روش پیمایشی با استفاده از پرسشنامه بوده و جزء تحقیقات کاربردی محسوب میگردد. جامعه آماری این پژوهش شهروندان شهر کرمانشاه و حجم نمونه برابر با 384 نفر میباشد. روش نمونهگیری در این پژوهش نمونهگیری در دسترس میباشد. اعتبار ابزار گردآوری دادهها بر طبق آزمون آلفای کرونباخ برابر با 91/0 به تأیید رسیده است. تجزیهوتحلیل دادههای این پژوهش با دو نرمافزار SPSS و Amos صورت گرفته و در تحلیل دادهها با توجه به ماهیت فرضیات از آزمون تی تکنمونهای و مدل عاملی تأییدی مرتبه اول استفاده گردیده است. نتایج این پژوهش نشان داده است که قطار شهری کرمانشاه هیچیک از شاخصها و ابعاد سیستم حملونقل شهری پایدار را پوشش نمیدهد و اعداد بهدستآمده در تحلیل آن از حد استاندارد تعریف طیف پایینتر میباشد. در بعد منظر شهری از دیدگاه شهروندان کمترین آسیب به شهر خواهد رسید و در بعد مشارکت مردمی و در نظر گرفتن شهروندان بهعنوان استفادهکنندگان از فضا در پایینترین وضعیت قرار دارد. با توجه به تحلیل صورت گرفته توسط محققان مشخص شد که پروژه قطار شهری کرمانشاه ازنظر منظر شهری نیز در وضعیت مساعدی به سر نمیبرد و سبب از بین رفتن هویت شهر خواهد شد.
Transportation system is one of the main parts of a city. policy monitoring and planning
of urban transportation systems based on sustainable urban transportation system are the
basic needs of transportation projects, which are considered to be the concern of
developed countries. the aim of this study is to evaluate the project of the city of
kermanshah on the basis of sustainable urban transportation system. the research method
in this study is the kind of survey method using a questionnaire and is considered one of
the applied research. statistical population of this study is citizen of kermanshah and
sample size of 384 people. sampling method is available in this study. the validity of the
data collection tool according to cronbach's alpha test was confirmed by 91/0 to analyze
the data of this study, spss and amos are used and data analysis has been used to analyze
the nature of hypotheses using t - test and first - order confirmatory factor model. the
results of this study showed that the city train of kermanshah province does not cover any
of the indicators and dimensions of the sustainable urban transportation system and the
numbers obtained in its analysis range from the standard limit definition. in dimension of
urban landscape, citizens view the least damage to the city, and then public participation
and consideration of citizens as users of space are at the lowest in the situation. according
to the analysis by researchers, the city train project of kermanshah in terms of urban
landscape is also in a good condition and will cause the identity of the city identity.
خلاصه ماشینی:
نتايج اين پژوهش نشان داده است که قطـار شهري کرمانشاه هيچ يک از شاخص ها و ابعاد سيستم حمل ونقل شهري پايدار را پوشش نمي دهد و اعداد به دست آمده در تحليل آن از حد استاندارد تعريف طيف پايين تر مي باشد.
در اين پژوهش سعي بر اين است ، پروژه قطار شهري کرمانشاه با رويکرد سيستم پايدار حمل ونقل شهري مورد ارزيابي قرار گيرد، که بـه صـورت يکپارچـه کليـه ابعـاد اجتماعي ، اقتصادي ، منظر شهري ، مشارکت را جهت تحليل و ارزيابي پروژه شامل مي شود.
مقاله اي تحت عنوان شاخص هاي پايداري در حمل ونقل که در سال ١٣٩٦ و به بررسي شـاخص هـا در کرمانشـاه پرداخته شده بود، چهار گزينه تاکسي ، اتوبوس ، منوريل و پياده روي با استفاده از روش هاي چند شاخصه بررسـي شـدند و ارزيابي بيست شاخص در حوزه هاي کالبدي ، اجتماعي ، اقتصادي و زيست محيطي صورت گرفته است .
شاخص هاي حمل ونقل پايدار شهري براي شهر کرمانشاه با توجه به مباني نظري موجود استخراج و از اين چارچوب جهت ارزيابي پروژه استفاده مي گردد: ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1.
رتبه بندي مؤلفه هاي پروژه قطار شهري کرمانشاه از منظر سيستم حمل ونقل شهري پايدار مؤلفه ها رتبه بعد منظر شهري 1 بعد اجتماعي 2 بعد اقتصادي 3 بعد زيست محيطي 4 بعد مشارکت 5 جدول ٢٠.