چکیده:
ارزيابي از وضعيت کمي و کيفي کالي توليدي و قدرت رقابت در مواجهه با بازارهاي بين المللي است. هدف اصلي تحريمهاي
اقتصادي آمريکا افزايش فشار اقتصادي به مردم و افزايش فاصله مردم و حاکميت و در نتيجه تغيير رفتار جمهوري اسلمي در
قبال سياستهاي غرب است. علوه بر آثار کلن سياسي-اقتصادي تحريم بر کشور، توجه به بعد ديگري از آثار تحريمها که به ١
صورت ويژه شرکتهاي توليدي کشور را هدف گرفته حائر اهميت است. به صورت مشخص تحريمهاي ناشي از قطعنامههاي
شوراي امنيت و همچنين تحريم اوليه و ثانويه آمريکا عليه شرکتها و صنايع توليدي کشور، موجب اختلل در فرآيندهاي مالي
و تجاري شرکتها شده است. يکي از مهمترين دستاوردهاي هر نمايشگاه ارتباطات مؤثر، گسترده و پايداري است که بين تجار
و فعالن اقتصادي در نمايشگاهها شکل ميگيرد و منجر به همکاريهاي گسترده و دراز مدت مي شود، همکاريهايي که
ميتواند به توسعه صادرات و تبادلت علمي، تجاري، فناوري و حتي فرهنگي کمک کند. هدف تحقيق حاضر بررسي مولفه هاي
موثر بر عدم توانايي حضور شرکت هاي توليدي استان کهگيلويه و بويراحمد )ک.ب ( در نمايشگاه هاي خارجي بمنظور
شناساندن محصولت خود در شرايط تحريمي ميباشد. جامعه آماري تحقيق ١٢٠ نفر از مديران،کارشناسان و کارکنان شاغل
در شرکت هاي توليدي استان کهگيلويه و بويراحمد )ک.ب ( بوده است و با توجه به فرمول کوکران و روش نمونه گيري
تصادفي ساده در تعيين حجم جوامع آماري تعداد نمونه آماري برابر ٩٢ نفر تعيين گرديد و در ضمن بايد اشاره نمود که
پژوهش حاضر از حيث هدف کاربردي و به لحاظ نوع روش در طبقه تحقيقات توصيفي پيمايشي قرار ميگيرد. با استفاده از
پرسشنامه اطلعات لزم جمع آوري شد. آزمون پيرسون، تي تک نمونه اي در نرم افزار spss2021 جهت آزمون فرضيات
استفاده گرديد که نتايج بيانگر تاييد تمامي فرضيات بود. يافته ها حاکي از آن است که، نبود کيفيت محصولت، کم توجه اي
به بازاريابي خارجي، کاهش اطلعات در خصوص محصولت ساير رقبا، کاهش تنوع محصول، بروز نبودن محصولت ، نبود
شخصيت و ارزش برند بر عدم توانايي شرکت براي حضور در نمايشگاه هاي خارجي در شرايط تحريمي تأثير دارد