Skip to main content
فهرست مقالات

جهان خاص نقاشی ایرانی

نویسنده:

(12 صفحه - از 46 تا 57)

کلید واژه های ماشینی : نقاشی، جهان خاص نقاشی ایرانی، هنری، رنگ، مینیاتور، قطعه، جهان، تصویر، نقاشی تصویری طبیعت سازی نمایش، نمایش

خلاصه ماشینی:

"و با آنکه از ویژگی‌های هنرستان شیراز اهمیتی‌ بود که به اندام آدمی و عامل انسانی داده‌ می‌شد،بعکس در این مینیاتورها اثری از نقش‌ آدمی و حیوانات دیگری جز پرندگان به چشم‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) در نقاشی مینیاتور، به‌کاررفتن رنگهای‌ جسمی و پوشاننده‌ که به خلاف رنگهای‌ روحی آبرنگ مانند دارای‌ شخصیت و موجودیت‌ ممتاز می‌باشند هنرمند را در راه تنظیم‌ سطح‌های متعادل در کنار هم‌ تا اندازه زیادی یاری می‌نمایند (جز در موارد استثنایی، چون در کارهای سیاه‌قلم‌ و سیاه‌قلم رنگی، عموما در نقاشی‌های ایرانی‌ از این‌گونه رنگهای غلیظ استفاده می‌شود). این‌ محقق فرزانه در پژوهش‌های خود بدین نکته‌ اشاره کرده است که وقتی بخواهیم جهانی را با چشمه‌های زاینده و گیاهان و ابرها و عوامل‌ دیگری که دارای نیروهای شگرف و انوار مقدس‌ باشند نقاشی نماییم،اینچنین جهانی نخواهد (به تصویر صفحه مراجعه شود) توانست به شیوه نقاشی تصویری طبیعت سازی‌ نمایش داده شود بلکه باید در این زمینه به‌ سراغ هنری برویم که از هر جهت با دنیای‌ نمادها سروکار داشته باشد؛یا به عبارت دیگر، لازم است چنین مناظری را با توسل به شیوه‌ای‌ سمبلیک (SYMBOLIQUE) بنگاریم،«همانند مظاهر زمینی خلقت به هنگامی که منظره خورنق‌ به وسیله روان آدمی به پندار آید. هر خط و شکل و رنگی که به‌کارمی‌برد (به تصویر صفحه مراجعه شود) مظهری است از آنچه وی پیش از به‌کاربردنشان‌ بر روی قطعه،آنها را در خود آفریده است و در این زمینه چه‌بسا رنگ و یا خط و سطحی‌ که نمایشگر دقیق خلاقیت ذهنی نگارگر و قادر به نمایش جهان درونی وی نباشد بلافاصله به‌ وسیله وی محو می‌گردد و نقوش و الوان دیگری‌ جای آنها را می‌گیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.