Skip to main content
فهرست مقالات

امروز هم دنیا طالب رسیدن به مدینه فاضله است

مصاحبه شونده:

(9 صفحه - از 110 تا 118)

کلید واژه های ماشینی : داستان، ادبی، ادبیات، ادبیات معاصر، قصه، نقد، جمالزاده، ایران، ادبیات معاصر ایران، ادبیات داستانی

خلاصه ماشینی:

"یعنی چه‌ زمانی می‌گوییم دوره‌ای به اتمام رسیده و دورهء جدیدی آغاز شده است؟ آنچه وسیلهء تشخیص ما می‌شود در درجه اول ویژگیهای‌ زبانی خاصی است که این سبکها و دوره‌ها پیدا می‌کنند و در درجهء دوم تحولاتی است که در صورت کار اهل ادب ایجاد می‌شود که البته این تحولات در محتوا و مضمون هم تحقق پیدا می‌کند. بسیاری از صاحبنظران معتقدند که دورهء جدید ادبیات داستانی‌ ایران از زمان چاپ و انتشار«یکی‌بود یکی نبود»جمالزاده آغاز شده است،نظر شما دراین‌باره چیست؟ البته این حرف،قطعی و جدی است. این دوره،دورهء اوجگیری ادبیات زندان است و برخلاف دورهء قبلش در این دوره زمینه‌ای فراهم می‌شود که آثار و نوشته‌های بسیاری از نویسندگان مخالف چاپ شوند و به‌ مردم انتقال یابند. حال اینکه چه اندازه موفق است یا نه،از چه دیدی به‌ قضایا نگاه کرده،از چه روشی برای بیان قضایا استفاده کرده، به‌صورت نمادین به طرح موضوع پرداخته یا واقعگرایانه، همگی بحثهایی هستند که ضمن بررسی و نقد داستان به آنها توجه می‌کنیم اما هدف و غرض نویسنده یا به تعبیر شما رسالت جدی نویسنده این است که ندای مظلومیت خود و یا مردمش را،آن بخش از فجایع اخلاقی و غیر انسانی حاکم بر جامعهء انسانی را که همه از آن خبر دارند و استبداد حاکم بر جهان را به جهانیان منتقل کند. این داستانها هرکدام‌ جایگاه خاصی دارند و اگر سؤال این باشد که قصه‌های کهن‌ برای ما چه فایده‌ای دارند و آیا توجه به آنها لازم است یا نه، باید گفت که هرکدام از اینها ارزشی دارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.