Skip to main content
فهرست مقالات

گفتگو با نویسندگان ویتنامی

(4 صفحه - از 128 تا 131)

خلاصه ماشینی:

"این سواد همگانی در کشورمان،این اشعار کلاسیک و سرودها،موسیقی و تئاتر،اکنون در دهات-که هرگز در آنها مدارسی وجود نداشت-درخششی ویژه دارند. پیش از این اشعارمان بیشتر بزمی بود و با تجربه‌های احساساتی سروکار داشت اما اکنون با روندهای‌ عقلانی و تفکری پیوند دارد،به دیگر سخن،عقل و خرد بر احساس غالب آمده است. روشنائی و پرتو انقلاب کورمان‌ کرده بود اما یک شب چهره حقیقی همنوع خود را دیدم:در ناحیهء نزاع و جدال بودیم. در این‌جا شعری از خودم را که در کتاب«جنگل خنده» آمده است برایتان می‌خوانم: ابتدا یک خرطوم کبود می‌آید بعد دو پای جلو ستبر می‌آید بعد دو پای عقب ستبر می‌آید و در آخر یک دم‌ و در پاسخ به این‌که«این چیست؟» ابتدا دمی می‌آید بعد دو پای عقب ستبر بعد دو پای جلو ستبر خرطوم خود در کجاست؟ این شعر را پس از انقلاب می‌خواندند: فیل بزرگ بر زمین افتاد و تکه‌تکه شد. در میان بزرگترین آثار کلاسیک یعنی«کیو»نوشته نگوین دوبود -که با بی‌مهری فراوان رودررو گشت و به‌طور غیر قابل وصفی‌ این نویسنده زن را تحقیر کردند و رنج دادند-ادبیات برای‌ سرنوشت و تقدیر او اظهار تأسف می‌کند. ما هم مثل آنان‌ سرباز بودیم و بخش قدیمی کارگری که از خیلی پیش در آن‌ وظایف بومی و خانگی خود را انجام می‌دادیم،طی سالهای‌ سازندگی و جنگ با آمریکاییان از میان رفت. البته ما پیوسته در مزارع برنج کار کرده‌ایم اما اکنون این زنها هستند که پابه‌پای پیرمردان بیشترین کا را در کشت و برداشت‌ محصول عرضه می‌دارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.