چکیده:
استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی(IFRS) یک دانش صریح است و انتقال آن از یک الگوی انتقال دانش پیروی خواهد کرد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی مولفه ها وعوامل موثر بر انتقال دانش IFRS با تاکید بر محتوای دانش، بازیگران دانش و فاصله سازمانی بین آنها با روش تحلیل تم میباشد. پژوهش بصورت ترکیبی(آمیخته) انجام و در مرحله اول دادهها از طریق مصاحبه با خبرگان و درمرحله دوم از طریق پرسشنامه جمعآوری گردید. جامعه آماری مرحله اول را 16 نفر ازخبرگان حسابداری و رشته های مرتبط و مرحله دوم را اساتید دانشگاه، مدیران مالی، حسابدارن وحسابرسان تشکیل دادند. در مرحله اول جهت تجزیه وتحلیل دادهها و استخراج مولفهها از تحلیل تم استفاده شد. در مرحله دوم اعتبار نتایج استخراجی مرحله اول با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مرتبه اول تایید شد. نتایج پژوهش، بازیگران انتقال دانش را، فرستنده دانش، ابزارهای انتقال دانش ، گیرنده دانش، وعوامل محتوایی دانش را صریح بودن، ابهام در درک و ترجمه، پیچیده بودن، وابسته یودن، جامع بودن وکاربردی بودن دانش ونهایتا عوامل فاصله سازمانی را، وجود نهاد مستقل رابط و قرارداد شفاف انتقال شناسایی نمود.
introduction: IFRS is an explicit knowledge and its transfer will follow a pattern of knowledge transfer. The purpose of this research Identify the components and factors affecting IFRS knowledge transfer with emphasis on knowledge content, knowledge actors and organizational distance between them by theme analysis method. Method:The present research was conducted qualitatively and in the first stage the data were collected through interviews with experts and in the second stage through a questionnaire. The statistical population of the first stage consisted of 16 accounting experts and the second stage consisted of university professors, financial managers, accountants and auditors. In the first stage, theme analysis was used to analyze the data. In the second stage, the validity of the Extraction results was confirmed using first-order exploratory and confirmatory factor analysis.results The results show that the actors of knowledge transfer are the sender, the tools of transfer and the receiver of knowledge.The content factors of knowledge, explicitness, ambiguity in comprehension and translation, complexity, dependence, comprehensiveness and practicality and functionality of knowledge have been identified. Finally, the factors of organizational distance, the existence of an independent liaison body and a transparent transfer contract were identified.
خلاصه ماشینی:
شناسایی مولفه ها و عوامل موثر بر انتقال دانش IFRS با تاکید بر محتوای دانش ، بازیگران دانش و فاصله سازمانی بین آنها با روش تحلیل تم هادی همدم دانشجوی دکتری حسابداری، گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز 1 دکتر مهدی زینالی © استادیار، گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز دکتر یونس بادآور نهندی استادیار، گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز دکتر احمد محمدی استادیار، گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز (تاریخ دریافت : ١٤ آذر ١٤٠٠؛ تاریخ پذیرش : ١٦ خرداد ١٤٠١) استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی (IFRS) یک دانش صریح است و انتقال آن از یک الگوی انتقال دانش پیروی خواهد کرد.
درحال حاضر استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی در ایران علی رغم تمامی تلاشهای انجام شده نتوانسته است بصورت مناسبی پیاده سازی و اجرا شود و علل این امر نیز از ابعاد گوناگونی مورد توجه قرار گرفته است .
در این پژوهش برای جمع آوری داده ها در مرحله اول ، مصاحبه مبتنی بر هدف تحقیق انجام شد که در ان مصاحبه شونده ها به هفت سوال طراحی شده برمبنای مطالعات انجام گرفته در ارتباط با انتقال دانش ، و IFRS پاسخ دادند مصاحبه ها ادامه پیدا کرد تا پژوهشگران مطمئن شوند که مطالب جدیدی عنوان نخواهد شد.
The purpose of this research Identify the components and factors affecting IFRS knowledge transfer with emphasis on knowledge content, knowledge actors and organizational distance between them by theme analysis method.