چکیده:
زمینه و هدف: اختلال نافرمانی مقابلهای، یکی از رایجترین اختلالهای رفتاری در کودکان و نوجوانان است. این افراد در زمینههای هیجان و شناخت مشکلاتی دارند. هدف از انجام این پژوهش، مقایسه نظمجویی شناختی هیجان و کنشهای اجرایی سرد و گرم در دانشآموزان دختر با و بدون اختلال نافرمانی مقابلهای بود.
روش: طرح پژوهش، توصیفی از نوع علی مقایسهای بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر دوره متوسطه اول با و بدون اختلال نافرمانی مقابلهای شهر شیراز در سال تحصیلی 1399-1398 بودند. نمونه شامل 60 دانشآموز دختر با و بدون اختلال نافرمانی مقابلهای بود (30 نفر در هر گروه) که با روش نمونه گیری خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس درجهبندی اختلال نافرمانی مقابلهای (هومرسون، موری، اوهان و جانستون، 2006)، پرسشنامه نظمجویی شناختی هیجان (گراس و جان، 2003)، نرمافزار دستهبندی کارتهای ویسکانسین (شاهقلیان، آزاد فلاح، فتحی آشتیانی و خدادادی، 1390) و نرمافزار خطرپذیری بادکنکی بارت (لجوئز، 2002) استفاده شد. اطلاعات به وسیله نسخه 26 نرمافزار SPSS و با استفاده از آزمونهای تی مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیری، تحلیل شد.
یافتهها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد بین دو گروه کودکان با و بدون اختلال نافرمانی مقابلهای، تفاوت معناداری در مؤلفه ارزیابی مجدد وجود دارد (0/01 P ، 13/76 F=) و این تفاوت در مؤلفه فرونشانی مشاهده نشد (0/05 P> ). همچنین بین دوگروه در کنش اجرایی سرد تفاوتی نبود، اما دو گروه از نظر کنش اجرایی گرم، تفاوت معناداری داشتند (0/05 P ، 2/37 t=).
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش، دانشآموزان با اختلال نافرمانی مقابلهای در نظمجویی هیجانی دچار مشکلاتی هستند و همچنین خطرپذیری بیشتری دارند. استلزامات نتایج به دست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفته است.
Background and Purpose: Oppositional defiant disorder (ODD) is a common clinical disorder in children and adolescents. Children and adolescents with ODD have some deficiencies in emotion and cognition. The purpose of this study was to compare cognitive emotion regulation and cold and hot executive functions in female children with and without ODD.
Method: This research was a causal-comparative study. The population consisted of all female middle school students with and without ODD in Shiraz during the 1st semester of 2019- 2020 academic year. The study sample included 60 female students (30 students with ODD and 30 normal students). The participants were selected by random cluster sampling, based on the inclusion and exclusion criteria. Oppositional Defiant Disorder Rating Scale) ODDRS); Hommersen, Murray, Ohan & Johnston, 2006), Emotion Regulation Questionnaire (ERQ; Gross & John, 2003), Wisconsin card Sorting Task (WCST; Shahgholian, Azadfallah, Fathi-Ashtiani & khodadadi, 2012) and Balloon Analogue Risk Task (BART; Lejuez, 2002) were used to collect the data. The collected data were analyzed by independent t-test and Multivariate analysis of variance (MANOVA) by using SPSS Software.
Results: Results demonstrated that there was a significant difference between students with and without ODD in terms of reappraisal (F=13.76, P0.05). Also, there was a significant difference between the groups in terms of some executive functions. Also, Results showed that there was no significant difference between the groups in terms of cold executive function but there was a significant difference between the groups in terms of hot executive function (t= 2.37, P
Conclusion: Based on the findings of this study, students with oppositional defiant disorder have problems with emotion regulation. They have also deficits in hot executive function and they are more risk-taking.