Skip to main content
فهرست مقالات

سبکهای موسیقی محلی افغانستان

نویسنده:

(8 صفحه - از 184 تا 191)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی، افغانستان، سبکهای موسیقی محلی افغانستان، سبک موسیقی، آواز، آهنگ، هنری، رادیو، آلات موسیقی مخصوص، سبکهای موسیقی محلی افغانستان عبد

خلاصه ماشینی: "در این جا لازم می‌افتد از سه استاد معروف‌ دیگری نیز یاد نماییم که عمری در راه موسیقی خدمت‌ نموده‌اند و شاگردانی به جامعه تقدیم کرده‌اند یعنی ضیا خواجه منصوری(استاد دوتار)،بابه قیران(استاد دنبوره)و حاجی شاه مردان قل مشهور به شاه قل صوفی(آوازخوان)که‌ اصلا ترکمن بوده است،ولی همواره ازبکی می‌خواند و اما هنرمندی که پرآوازه‌تر از دیگر هنرمندان ازبکی است،استاد عبد الغفور کمال است که اینک از او و از زبان او صحبتهایی‌ داریم آموزنده و دلچسب. »استاد عبد الغفور کمال در مورد مقامهای‌ موسیقی ازبکی-که معمولا هر یک از آنان با یک«سراخبار» یا«سرمقام»آغاز می‌شود-طی سؤ الی چنین گفته بود: «همان طوری که در موسیقیهای مختلف جهان مقامهای‌ مختلفی وجود دارد،در موسیقی ازبکی نیز مقامهایی داریم به‌ نامهای بیات،عشاق،شهناز،گل یار،دلخراش، مستهزاد،گریه،دوگاه،گلعذار،عراق،نوا،ادا،نثر عشاق،مغلچهء دوگاه،چول عراق و اوپر عراق که‌ آوازخوانان موسیقی کلاسیک ازبکی این مقامها را همراه با یک دوتار ازبکی که دوتار روده‌ای و هفده پرده دارد در قالب‌ اشعاری از شعرای پیشین زبان ازبکی مثل امیر علیشیر نوایی، فضولی،مقیمی،خصلت،فرقت،حزینی،و غیره‌ می‌خوانند... موسیقی پنجشیری‌30 این سبک موسیقی محلی نیز در نوع خود منحصر به فرد بوده و در آن معمولا یک آوازخوان پیش‌خوان،اول به اجرای‌ بخش اول آهنگ-که معمولا یک غزل در زبان دری است- بدون همراهی ضرب نواز و کورس‌خوانها می‌پردازد و پس‌ از آن بلاوقفه بخش دوم آهنگ در قالب یک تصنیف آغاز می‌شود به گونه‌ای که کورس‌خوانان معمولا آوازخوان را پس از خواندن هر بیت یا بند تصنیف با آواز و چک چک‌31 همراهی می‌کنند و در این حال یگانه آله موسیقی‌ای که حین‌ اجرای آهنگهای اصیل پیجشیری از آن استفاده می‌شود همانا دف یا دایره است و بس."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.