خلاصه ماشینی:
"صبحانهنان و پنیر و استرس!مشاورهی گروهی و تقویت عزت نفسپیشرفت تحصیلی و کاهش باورهای غیر منطقی جعفر نظری،کارشناس ارشد مشاوره-دانشگاه خاتم دکتر سیمین حسینیان،استاد راهنما دکتر سیده منور یزدی،استاد مشاور (به تصویر صفحه مراجعه شود) نگاه ویژه عزت نفس از جمله مفاهیمی است که در چند دهههای اخیر موردتوجه بسیاری از روانشناسان و پژهشگران قرار گرفته است.
نتایج پژوهش نتایج این پژوهش که به بررسی نقش مشاورهی گروهی با روشمنطقی-هیجانی-رفتاری در تقویت عزت نفس،پیشرفت تحصیلیو کاهش باورهای غیر منطقی دانشآموزان دبیرستانی شهرستانچالوس پرداخته است،با نتایج پژوهشهای بیشماری هماهنگ وهمسو است.
مقایسهی میانگین معدل نمرات دو گروه آزمایش و گواه در موقعیتهای پیش آزمون و پس آزمون (به تصویر صفحه مراجعه شود) نگاه ویژه به کارگیری تکنیکهایی مانند تصویرسازی ذهنی،پذیرش غیر مشروط،بازی نقش و شوخطبعی و بسیاریاز تکنیکهای روش منطقی-هیجانی-رفتاری،درکاهش افکار غیر منطقی افراد مؤثرند فرضیهی سوم پژوهش این بود که مشاورهی گروهی با شیوهیمنطقی-هیجانی-رفتاری،باورهای غیر منطقی دانشآموزان پسر راکاهش میدهد.
در این پژوهش،نقش مشاورهی گروهیبه روش فوق در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی هم بررسی شد که نتایج حاکی از تأثیر آن در پیشرفتتحصیلی دانشآموزان بود(نمودار 1)و با یافتههای ساپ(1996)که در چندین جلسهی درمانی متمرکز به روش منطقی-هیجانی-رفتاری با دانشآموزان اجرا شد و در آنها بهبود قابل توجهی درزمینههای مفهوم خود و موفقیت تحصیلی حاصل گردید،هم سو وهماهنگ است.
نظر به این که روش منطقی-هیجانی-رفتاری جنبهی آموزشیدارد و تأثیر آن در مشاورهی گروهی در این پژوهش مورد تأکید قرارگرفته است،بهتر است برای پیشگیری از افت تحصیلی،تقویتعزت نفس و کاهش عقاید غیر منطقی دانشآموزان،از آموزشگروهی به شیوهی فوق استفاده شود و با اصلاح افکار غیر منطقیآنان،در جهت بهبود رفتارشان اقدام گردد."