چکیده:
چکیده
یکی از مشاغل حساس در آموزش و پرورش» مدیریت مدارس میباشد» و آگاهی مدیر از اهداف مدیریت
آموزشی در فرآیند تحقق تعلیم و تربیت نقش اساسی دارد» امروزه» موفقیت نهادها و سازمانها تا حدود
زیادی به اثربخشی و کارایی مدیریت بستگی دارد. ساخت نظام آموزشی هر کشوری دربرگیرندهی
مجموعهای از نیازهای سازمانهای رسمی آن کشور بوده و عملکرد نظام آموزش و پرورش که مدیران
آموزشی اداره آن را بر عهده دارند» نه تنها از نظر پیشرفت اقتصادی و اجتماعی مهم است» بلکه از نظر
تاثیری که بر تحرکک شغلی و انتظارات دارد» از اهمیت تعیین کنندهای برخوردار است. اهمیت مدیریت در
نظامهای آموزش و پرورش دو چندان میشود وقتی بدانیم این نظامها هر ساله بودجههای کلان جوامع را
به خود اختصاص میدهند. ه با تعداد بسیار زیادی از دانش آموزان» معلمان» والدین و... در ارتباطند و اکثر
مردم به نوعی از آنها انتظار دارند. اهداف آموزش و پرورش سه نقش مهم در مدیریت آموزشی ابفا
میکنند: اولا به فراگرد آموزش و پرورش جهت میدهندء ثانیا انگیزهی حرکت و فعالیت را به وجود
می آورند و ثالثا ملاککهای کنترل و ارزشیابی فعالیتهای آموزشی را ایجاد مینمایند.
خلاصه ماشینی:
کارشناس دبيري فيزيک ، دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهرضا، ايران چکيده يکي از مشاغل حساس در آموزش و پرورش ، مديريت مدارس مي باشد، وآگاهي مدير از اهداف مديريت آموزشي در فرآيند تحقق تعليم و تربيت نقش اساسي دارد، امروزه ، موفقيت نهادها و سازمانها تا حدود زيادي به اثربخشي و کارايي مديريت بستگي دارد.
اهداف مديريت آموزشي: هدف کلي آموزش و پرورش در هر جامعه اي اين است که هر فرد را طبق الگوي ارزش هاي فرهنگي ، سياسي، ديني و اجتماعي خود تربيت کرده و انساني متناسب تحويل جامعه دهد.
٥- محور قرار گرفتن دانش آموز: يکي ديگر از نتايج تاثير اصول مديريت علمي و کاربرد يافته هاي آن در آموزش و پرورش ، اين بود که براي اولين بار دانش آموز محور اصلي برنامه هاي آموزشي قرار گرفت .
ساخت نظام آموزشي هر کشوري دربرگيرنده ي مجموعه اي از نيازهاي سازمان هاي رسمي آن کشور بوده و عملکرد نظام آموزش و پرورش که مديران آموزشي اداره آن را بر عهده دارند، نه تنها از نظر پيشرفت اقتصادي و اجتماعي مهم است ، بلکه از نظر تأثيري که بر تحرک شغلي و انتظارات دارد، از اهميت تعيين کننده اي برخوردار است .
ساخت نظام آموزشي هر کشوري دربرگيرنده ي مجموعه اي از نيازهاي سازمان هاي رسمي آن کشور بوده و عملکرد نظام آموزش و پرورش که مديران آموزشي اداره آن را بر عهده دارند، نه تنها از نظر پيشرفت اقتصادي و اجتماعي مهم است ، بلکه از نظر تأثيري که بر تحرک شغلي و انتظارات دارد، از اهميت تعيين کننده اي برخوردار است .