چکیده:
از الزامات اساسی هر کشوری در مدیریت بهینه سیاسی فضای ملی، توسعۀ شبکۀ ترابری ملی و بینالمللی به عنوان یکی از متغیرهای توسعۀ کشور است. ترابری ملی، جابهجایی انسان، کالا، پیام و اندیشه در بخشهای مختلف کشور و همچنین در ارتباط با نظام جهانی است. پرسش اصلی مقاله آن است که وضعیت و جایگاه کشورها در نظام ترابری ملی و بینالمللی چگونه است و ایران با توجه به جایگاه خود در این نظام چه استراتژیهایی باید در پیش بگیرد. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و منابع کتابخانهای است. در مباحث آماری از نرمافزار EXCEL و برای سنجش برتری کشورها در شبکۀ ترابری ملی از روش ماتریسی و روش رتبهبندی تجمعی ساده (SAR) استفاده شد. چهار بخش راهآهن، جادهای، دریایی و هوایی در ترابری ملی انتخاب شدند و برای هر یک از چهار بخش 6 متغیر و مجموعا 24 متغیر درنظر گرفته شد. همچنین دادهها برای 180 کشور جهان مورد سنجش و آزمون قرار گرفتند. بر اساس نتایج پژوهش، کشورها در پنج دسته، از برترین تا کشورهای درجه پنج در ترابری ملی قرار میگیرند. ایران نیز با قرار گرفتن در دسته سوم (رتبۀ جهانی 53) وضعیت میانهای دارد و در میان کشورهای منطقه، رتبۀ چهارم را به دست آورده است.
One of most important requirements for every state in the political management of the national space is development of national and international transportation networks as one of criteria of development. National transportation is in connection with information, thoughts and human movements throughout different regions of the country and also with global system. The main question of the research is that “what is the situation and ranking of the states in the national and international transportation network and which strategies should Iran take regarding its position in this system?” The research method adopted here is descriptive-analytic and data gathering procedure is based on library findings. EXCEL is used to measure the states performance in national transportation network using Matrix and SAR methods. In national transportation, four modes of railroad, road, sea and air are selected, and 6 variants are selected for each of the modes, totally 24 variants. The data are collected for 180 states and then are analyzed. Based on the findings, in national transportation the states are categorized into five categories. Iran is ranked in third category (with global rank 53) and has a middle performance and is ranked 4th in regional level.