چکیده:
هوش هیجانی به عنوان عامل مهمی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان شناخته میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تیز هوش و عادی است. روش تحقیق حاضر بر مبنای هدف از نوع کاربردی، از روش گردآوری دادهها از نوع میدانی و بر اساس رویکرد توصیفی همبستگی بوده است. جامعه مورد بررسی این تحقیق شامل دانشآموزان مدارس متوسطه دوره اول منطقه 1 تهران به تعداد 2800 نفر بوده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 337 نفر بوده است. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارد انجام شده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم-افزار SPSS نشان داد که هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی دارای ارتباط مثبت و معناداری میباشد. همچنین این نتیجه حاصل شد که بین دانشآموزان پسر و دختر تیزهوش و عادی در خرده مقیاسهای هوش هیجانی تفاوت معنادار وجود دارد و همبستگی بالاتری بین دانشآموزان تیزهوش در ارتباط بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دیده شده است.
Emotional intelligence is recognized as an important factor in students' academic achievement. The aim of this study was to investigate the relationship between emotional intelligence and academic achievement of smart and normal students. The method of the present research is based on the purpose of the applied type; the data collection method is the field type and based on the descriptive correlation approach. The study population included 2800 high school students in District 1 of Tehran. The sample size using the Cochran's formula was 337 people. Data collection was performed using a standard questionnaire. Data analysis using SPSS software showed that emotional intelligence has a positive and significant relationship with academic achievement. It was also concluded that there is a significant difference between gifted and normal male and female students in emotional intelligence subscales and a higher correlation is seen between gifted students in the relationship between emotional intelligence and academic achievement.
خلاصه ماشینی:
همچنين اين نتيجه حاصل شد که بين دانش آموزان پسر و دختر تيزهوش و عادي در خرده مقياس هاي هوش هيجاني تفاوت معنادار وجود دارد و همبستگي بالاتري بين دانش آموزان تيزهوش در ارتباط بين هوش هيجاني و پيشرفت تحصيلي ديده شده است .
حليمي و همکاران (٢٠٢٠)، در تحقيقي به بررسي هوش هيجاني و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دبيرستان مستقر در کشور کويت ، با استفاده از مطالعه اي پيمايشي نتيجه گرفتند که موفقيت تحصيلي به شدت با ارزيابي خود هيجاني و استفاده از احساسات مرتبط است .
1 Sánchez-Álvarez et al 2 Costa & Faria موحزان و همکاران ١ (٢٠١٣)، در تحقيقي به بررسي تاثير هوش هيجاني بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان کشور مالزي پرداخته و با رويکردي پيمايشي اين نتيجه را به دست آوردند که پاسخ دهندگان از هوش هيجاني بالايي برخوردار هستند.
با توجه به ادبيات و پيشينه هاي مطرح شده فرضيات زير شکل گرفتند که مطابق با مدل مفهومي تحقيق (شکل ١) به شرح زير ارائه گرديدند: فرضيه ١: بين هوش هيجاني و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان تيزهوش مدارس متوسطه دوره اول منطقه ١ تهران رابطه وجود دارد.
يافته هاي پژوهش فرضيه ١: بين هوش هيجاني و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان تيزهوش مدارس متوسطه دوره اول منطقه ١ تهران رابطه وجود دارد.
فرضيه ٢: بين هوش هيجاني و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان عادي مدارس متوسطه دوره اول منطقه ١ تهران رابطه وجود دارد.
بحث و نتيجه گيري هدف پژوهش حاضر بررسي ارتباط بين هوش هيجاني و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان بوده است .