Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تبعیض جنسی در کتاب های زبان فارسی

نویسنده:

(6 صفحه - از 50 تا 55)

کلید واژه های ماشینی : جنس ،زبان فارسی ،بررسی تبعیض جنسی ،تبعیض جنسی ،کتاب‌های زبان فارسی ،تبعیض جنسی در کتاب‌ها ،جنس مذکر ،زنان ،کتاب‌های زبان فارسی دبیرستانی ،متن کتاب‌های زبان فارسی دبیرستان ،جمله کتاب‌های زبان فارسی دبیرستانی ،مثال‌های کتاب‌های زبان فارسی زنان ،تبعیض جنسی در کتاب‌های زبان ،مردان ،مادر ،خانواده ،متن درس‌ها و مثال‌های خودآزمایی‌ها ،متن ،دختران ،تبعیض جنسی در زبان فارسی ،اجتماعی ،کتاب‌های زبان فارسی دوره‌ی دبیرستان ،بررسی کتاب‌های زبان فارسی ،خودآزمایی‌ها ،مثال‌های ،تبعیض جنسی به سود جنس ،برتری جنس مذکر ،نام‌های مذکر در کتاب زبان ،تبعیض جنسی به نفع جنس ،زبان‌ها تبعیض جنس

خلاصه ماشینی:

"نویسندگان محترم کتاب‌های‌ درسی نوشته‌های خود را از انواع افکار قالبی و کلیشه‌ای‌ تبعیض‌آمیز انباشته و ندانسته‌اند دختران ما که نیمی از مخاطبان‌ آن‌ها هستند،از تصاویر ناقص و ضعیف منعکس شده از زنان‌ در متن کتاب‌های درسی تأثیر می‌پذیرند و با نیم‌نگاهی به دنیای‌ اطراف خود در خانواده و جامعه و آن گاه کتاب‌های خود به این‌ یقین خدشه‌ناپذیر می‌رسند که جنس زن پایین‌تر و ضعیف‌تر و محدودتر از جنس مرد است و به این ترتیب مدرسه‌های ما جایگاهی می‌شود برای فراگیری و تحکیم پایه‌های تبعیض جنسی. در مثال‌های مربوط به زنان،زنان چنان نموده‌ می‌شوند که گویی همیشه مادر هستند و در محدوده‌ی خانواده و در ارتباط عاطفی با فرزندان خود حق حیات دارند؛در حالی که‌ واقعیت همیشه چنین نیست وزن غیر از محدوده‌ی خانواده و ایفای‌ احتمالی نقش مادری،در جامعه و اقتصاد و سیاست هم فعال و پویاست و باز واقعیت این است که همه‌ی زنان،مادر نیستند، نمی‌خواهند و یا نمی‌توانند مادر باشند و تنها امتیاز زن،مادر بودن‌ او نیست و باز واقعیت این است که همه‌ی زنان خواهان و مشتاق‌ انگشتری طلا نیستند2. پس چگونه است که نویسندگان‌ محترم کتاب‌های درسی چشم‌ بر واقعیت‌های اجتماع خود بسته و زن را همچون سده‌های پیش در محدوده‌ی‌ خانه‌ها سرگرم بچه‌داری و خیاطی و آشپزی می‌بینند؟چرا در مقابل ده‌ها«علی» کتاب‌خوان نباید یک«مریم»درس‌خوان‌ هم باشد؟چرا هیچ دختری مهندس‌ ساختمان نمی‌شود و هرگز به کوه‌نوردی‌ نمی‌رود؟ جدول شماره‌ی(71) جدول شماره‌ی(81) جدول شماره‌ی(91) (به تصویر صفحه مراجعه شود) شاید کاربرد نام زنان به غیرت مردانه‌ی جامعه‌ی ما بر می‌خورد،در این صورت آیا بهتر نیست به جای اساس اعم از مذکر و مؤنث از عناوین استفاده شود؛عناوینی همچون معلم، استاد،مهندس،مدیر،کارمند،دانش‌آموز و..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.