چکیده:
با توجه به اهمیت نهادهای نظامی ـ امنیتی و نقش آن در عملکرد سایر نهادهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، قدرتهای بزرگ همواره سعی داشتهاند در شکل نوین استعمار، فرایندهایی را در کشورهایی با دولتهای شکننده یا جوامع متأثر از جنگ طراحی و اجرا کنند که حتی درصورتی که حاکمانی غیرهمسو با سیاستهای غرب نیز بر سر کار آمدند، سیاستهای کلی بهویژه در حوزه نظامی ـ امنیتی، همسو با منافع این قدرتها باشد. اشغال عراق توسط ایالات متحده آمریکا در سال 2003 میلادی در همین راستا قرار دارد. آمریکا تلاش گستردهای کرد تا ضمن نهادسازی در حوزه نظامی ـ امنیتی عراق جدید، ساختاری فراهم کند که با رویکارآمدن دولتها و جریانهای سیاسی مختلف، همواره در خدمت منافع ایالات متحده باشد بنابراین، هدف اصلی این مقاله، تحلیل و بررسی نهادسازی نظامی ـ امنیتی آمریکا در عراق جدید است. این پژوهش برای گردآوری دادهها از روش اسنادی و برای تحلیل دادهها از روش توصیفی ـ تحلیلی بهره گرفته است. دادههای این تحقیق نشان میدهد ایالات متحده آمریکا با اشغال عراق در سال 2003 میلادی، تلاش همهجانبهای را برای نهادسازی در عراق در ابعاد نظامی و امنیتی صورت داده است و توانست ساختارهایی را برای تأمین منافع خود در این کشور ایجاد کند.
Development studies now focus on human resource and human resource development analysis levels. Accordingly, this research is generally concentrated on the individual aspects of HRM. Researches regarding this field are various in terms of concepts, methods and approaches, each of which refers to parts of the individual development model. Therefore, this research aims at developing an integrate review of the present literature and conducting a comprehensive competency-based individual development model through a systematic literature review. The researchers employed open, axial and selective coding method and ATLAS.ti9 for data analysis. 7322 documents were identified. Having subjected them to non-inclusion standards, the researchers presented 37 documents to the software for an in-depth investigation. As a result, 359 narrations were identified and grouped into 177 codes, 21 subcategory and 5 main categories. This research led to the presentation of a new model including the following categories: input, individual development plan (setting goals, prioritizing the goals, goal achievement strategies, time management, revising the individual development plan, participatory implementation, determining evaluation criteria, assessment and monitoring of individuals, feedback, reviewing the individual development plan, output, intervening conditions, and contextual conditions. The proposed model can be employed as a basis of the successful individual human resource development plan by various organizations.