چکیده:
مسئولین واحدهای سازمانی ناگزیرند به موقعیت و موفقیت سازمان خود بیاندیشند. یکی از گزینه ها برای بالاتر بردن رشد علمی سازمان، حضور کارکنان در دوره های آموزشی ضمن خدمت است. سرپرستان معتقدند که دوره های آموزشی ضمن خدمت می تواند قابلیت های دانشی و مهارتی و نگرش مناسبی را در کارکنان پرورش دهد. با این همه، گاه عوامل زمینه ساز تغییر رفتار در کارکنان را مورد غفلت قرار می دهند که چنین غفلتی تمام تلاشهای آنان را در راستای بهبود سازمان با ناکامی روبرو می سازد. هدف پژوهش حاضر، ضرورت آموزش های ضمن خدمت در سازمانهای دولتی است. این پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی است. همچنین این مقاله، مروری، تالیفی می باشد که از طریق مقولهبندی، یکپارچهسازی و ارزشیابی متون منتشر شده پیشین، سیر پیشرفت پژوهشهای جاری را در جهت روشن ساختن مسئلهای مشخص دنبال میکند. برای بدست آورن اطلاعات نیز از روش تاریخی استفاده شده است.
خلاصه ماشینی:
khalili١٨١ تاريخ دريافت :١٤٠٠/١/١٥ تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/٢/٢٨ مقدمه آموزش آموزش تجربه هاي است که مبتني بر يادگيري و به منظور ايجاد تغييرات نسبتا پايدار در فرد، تا او را قادر به انجام کار و بهبود بخشي از تواناييهاي تغيير مهارت ، دانش ، نگرش و رفتار اجتماعي نمايد آموزش فرايندي که طي آن فرد مهارت هاي مورد نياز براي انجام دادن يک عمل يا وظيفه شغلي را کسب ميکند يا مهارت ها در او بيشتر مي شود.
آموزش هر چه مفيدتر و بهينه تر باشد، به طور وسيعي جامعه معيني را به سوي هدف هايي از قبيل توسعه ، مهارت ، تغيير و اصلاح هدايت مي کند و همين تغييرات باعث مي شود که کارکنان يک سازمان در انجام وظايف شان به صورت موفق تري عمل نمايند( ابراهيمي نژاد و همکاران ،١٣٩٥).
در نهايت ميتوان چنين بيان کرد که آموزش ضمن خدمت يا آموزش کارکنان از ديدگاه ابطحي (١٣٨٩) عبارت است از کليه کوشش ها و فعاليت هايي که درجهت ارتقاء سطح دانش و آگاهي، مهارت هاي فني و حرفه اي و هم چنين ايجاد رفتار مطلوب در کارکنان سازمان تا آنها را به نحو احسن آماده انجام وظايف و مسئوليت هاي خود کند و به طور کلي داراي مقاصدي است از جمله : هماهنگ و همسو نمودن کارکنان با سازمان اين امر از يک سو براي تحقق اهداف سازمان و دستيابي به سياستها و خط مشيهاي تعيين شده براي مؤسسه داراي اهميت است و از سوي ديگر پيشرفت شغلي و حرفه اي فرد در سازمان در گرو آگاهي وي از انتظارات مقامات مافوق و نحوه انجام تکاليف و مسئوليت هاي شغلي است .