چکیده:
قدمت طنز در غرب» به آغاز فعالیتهای نمایشی یونان باستان و سپس روم باستان باز میگردد و در
شرقء در نزد شاعران بزرگی همچون رودکی, سنایی؛ انوری, سعدی, حافظء مولوی و دیگر شاعران به
فراوانی قابل مشاهده است. نکته مهم در این متون. پذیرش آنها بهعنوان نوعی بیان ادبی, بهقصد
اصلاح امور است و صرفا تفنن و تسلط بر ادبیات. مورد نظر نیست. پیشرفت ادبیات, مدیون توجه به
متن جامعه است. سیر و روند نظریههای ادبی نیز نشان میدهد. طنز زبان «کردار و کنش» است.
این نوع نگاه به طنز, مخاطب و جامعه را آماده کنش و تغییر رفتار میکند و طنز را کنشی دیالکتیکوار
در متن جامعه میداند. که بر رفتار مخاطب تاثیر میگذارد و او را آماده پذیرش تغییر میکند.
براساس این معیارء بسباری از مطالب خندهدار طنز نیستند؛ چرا که ما را به کنش و تغییر وانمیدارند
و هیچگونه وضعیت دراماتیک و سویه اجتماعی در آنها مشاهده نمیشود.
در این مقاله تلاش شده است.ء سویههای اجتماعی طنز دراماتیک, به روش اسنادی بررسی شود. نتایجچ
تحقیق نشان میدهد. امروزه ترکیب طنز با تراژدی؛ با حوصله بشر سازگارتر است و انسانها با آن
بیشتر به تغییر و تفکر 9 آرا مش میر سند. با این ملاحظات. طنز کسی قویتر است که تراژدی را خوب
میفهمد 9 کسی طنز را خوب میفهمد که تا مرز تراژدی رفته و برگشته است:
Studies in private humor have focused more on smile smiles and expansion. This part also happens, but what is left for us to laugh and cry in the human hour is the main effect on the continuation of life. It seems that if we put the state of human consciousness at the center of change, in the individual and social situation, the type of our relationship is in cognition, it will find another manifestation beyond reality and all society. The transcendent, nature, reality, and all social affairs will take on a different manifestationThe method of research is historical and based on human experience, a data collection is also the use of documentary studies.The result is that if humor is properly portrayed, like many real things, it is an awareness-raising reality of change. Configuration of reality is also a mixture of tragedy and comedy that both appear simultaneously and intertwined in society. Inevitably, both must be known, but it must be accompanied by humorous rules and regulations